anskerne er som sjældent før ramt af stigende udgifter i privatøkonomien. Alligevel vælger langt de fleste bilejere ikke at slække på vedligeholdelse af bilen, viser ny undersøgelse fra Applus Bilsyn. Følg vores liste med gør det selv-råd til at vedligeholde.
Aktuelle forbrugeradfærdsundersøgelser viser igen og igen, at danskerne på grund af de stigende priser sparer på kvalitetsdagligvarer, strøm og meget andet.
Men et sted hvor hovedparten ikke svinger sparekniven er vedligeholdelse af bilen.
Ny undersøgelse foretaget af Applus Bilsyn blandt 1.182 bilejere viser, at knap 80% af bilejerne i undersøgelsen ikke vælger at udskyde nogen som helst form for vedligeholdelse på bilen for at spare penge her og nu.
Jeg synes, at det er overraskende højt, især taget i betragtning af at danskernes realløn og købekraft på grund af den stigende inflation er udhulet med 10% i løbet af det seneste år. Set i forhold til bilers generelle tilstand er det ret positivt, fordi det betyder, at langt de fleste biler ikke forvitrer, men bevares i god stand, siger John Gantzhorn, teknisk konsulent hos Applus Bilsyn.
Hver tiende bilejer udskyder disse to ting
Ifølge undersøgelsen er de steder, hvor flest bilejere vælger at spare, ved køb af ny rustbeskyttelse samt ’småreparationer’. Henholdsvis 10 og 12% vælger at udskyde dette, mens fem procent annullerer deres serviceeftersyn.
Udgiften til en rustbeskyttelse og et serviceeftersyn er selv sagt afhængig af bilens mærke og model, men typisk ligger prisen for begge mellem 3.500 og 5.000 kr.
Omkostninger ved småreparationer er som regel noget større. Antallet af udgående tusindkronesedler varierer i forhold til skadernes art og omfang, og hvilket værksted, der udfører reparationerne, men et klassisk eksempel på småreparationer kunne f.eks. være udskiftning af forruden, en defekt lygte samt mindre rustskader. Lagt sammen ville sådanne ’standardreparationer’ typisk koste mellem 12.000 og 20.000 kr.
Applus Bilsyn: Bilejere agerer klogt
Derfor overrasker det ikke Applus Bilsyn, at det netop er disse ting, som bilejere, der har brug for at spænde bæltet ind, vælger at udskyde.
I en presset privatøkonomi kan sådanne udgifter jo gøre ondt. Når det er sagt, synes jeg ikke, at tallene er skræmmende høje, nærmere tværtimod. Den gennemsnitlige bil er 8,9 år gammel ifølge Danmarks Statistik, og har man en bil på omkring 10 år, følger der typisk småreparationer med hvert år. Set i det lys forekommer det som relativt få, der udskyder mindre reparationer, og dermed agerer bilejerne klogt. Ved at vedligeholde – og herunder rustforebygge og få repareret småskader løbende – sikrer man sig, at skaderne ikke bliver til store og dyre reparationer senere. Og at man fastholder bilens salgsværdi, siger John Gantzhorn.
Applus Bilsyns gør det selv-guide til at vedligeholde bilen
- Tjek at lys og lygter på bilen fungerer.
- Kontroller sikringer hvis noget ikke fungerer.
- Kontroller bilens væsker, dvs. om der er nok olie, kølervæske, bremsevæske og sprinklervæske på.
- Kontroller dæk for skader, mønsterdybde, om det er den rigtige dæktype for årstiden samt dæktryk. Er dækkene pumpet korrekt, bruger din bil desuden mindre brændstof.
- Hold bilen ren, da snavs og salt får bilen til at ruste. Husk at rene ruder øger sikkerheden.
- Overhold serviceintervaller. Skal noget skiftes, så spørg evt. mekanikeren om restlevetid på de enkelte dele.
Undersøgelse: Hvilke ting i forhold til din bils vedligeholdelse udskyder du for at spare?
- Ikke noget. Jeg vedligeholder helt som før: 78 %
- Småreparationer: 12 %
- Rustbeskyttelse: 10 %
- Almindelig vedligeholdelse (som jeg selv foretager): 6 %
- Serviceeftersyn: 5 %
- Køb af nye dæk: 4 %
- Andet: 3 %
- Rustreparationer: 2 %
- Alle større reparationer: 2 %
Kilde: Applus Bilsyn, undersøgelse foretaget blandt 1.182 bilejere.