SACKit klar med virksomhedens første CSR-rapport – en atypisk af slagsen
Den aalborgensiske designvirksomhed slår med virksomhedens CSR-rapport fast, at SACKits produkter ikke vokser ud af træerne, som nogen desværre fremstiller deres produkter, men virksomheden arbejder ansvarligt og er ærlige, omkring det de gør.
– Vi er midt i en krise – ja. Vi ved ikke, hvor vi havner på den anden side, men én ting er sikkert – vi kommer ikke tilbage til det gamle ”normale”. Der kommer derfor næppe et bedre tidspunkt for os, og andre virksomheder, til at stoppe op og spørge sig selv, hvad man som virksomhed bidrager med og hvad ens aftryk på verden er, fortæller CEO og grundlægger Kristoffer Glerup, omkring udgivelsen af CSR-rapporten netop nu.
At virksomhedens første CSR-rapport kommer nu, betyder ikke, at bæredygtighed ikke har fyldt i virksomheden tidligere. Den aalborgensiske design virksomhed har nemlig løbende arbejdet med en lang række initiativer for at udvikle virksomheden i en mere bæredygtig retning, hvilket de nu har sammenfattet i en rapport, hvor ærlighed er en altoverskyggende faktor.
Det kan for nogen synes malplaceret at offentliggøre en CSR-rapport midt i en Corona-krise, hvor ingen ved, hvad fremtiden bringer. Det danske designbrand har dog valgt at bibeholde udsendelsen af CSR-rapporten af en helt særlig årsag.
SACKits arbejde med, og refleksioner omkring, en bæredygtig forretning er langt fra nyt under Corona-krisen, men tider som disse, hvor en ny normal skal formes, giver opfordring til at gentænke, forandre og genopdage SACKit i en ansvarlig retning, som SACKit også har gjort løbende igennem deres eksplosive udvikling uddyber SACKits grundlægger.
SACKits CSR-rapport er på mange måder et forfriskende pust iblandt et væld af CSR-rapporter, hvor meget præsenteres overdrevent bæredygtigt. SACKit har i deres CSR-rapport, ligesom i virksomheden generelt, en no-bullshit tilgang. CSR-rapporten indledes med, en erkendelse af, at SACKit ikke kan redde verden, og at deres virke har et aftryk på omgivelserne, men de slår fast, at de tager ansvar og hele tiden bevæger sig i en ansvarlig retning.
– Vores produkter vokser ikke ud af træerne, som nogen desværre fremstiller deres produkter, men vi arbejder ansvarligt og er ærlige omkring det vi gør. Og det mener vi i virkeligheden en af vores vigtigste forpligtigelser, siger Kristoffer Glerup.
SACKit arbejder med CSR på flere forskellige områder af forretningen, og holder i rapporten deres arbejde op imod flere af de 17 verdensmål, blandt andet SDG 8, SDG 12 og SDG 13. Af konkrete tiltag, som bevæger virksomheden i en mere bæredygtig retning kan blandt andet nævnes minimering af emballage, bruget af FSC certificeret materialer, et stærkt samarbejde med den danske miljøorganisation Plastic Change, et transportoptimeringsprojekt og en ny Care kollektionen.
Hovedfokusset for det danske designbrand vil dog altid være, at lave produkter som holder både på kvalitet og design. Og netop dette er en forudsætning for bæredygtighed.
”Et produkt kan være nok så bæredygtigt, men hvis det er middelmådig kvalitet, og ryger hurtigt ud, så ryger hele pointen” slår Kristoffer Glerup fast.
SACKit vil derfor fortsætte med at have fokus på dansk design og kvalitet, da netop dette er både hvad virksomheden er bedst til og ligeledes en forudsætning for bæredygtighed.
Se og download hele CSR-rapporten her: https://issuu.com/sackit/docs/sackit_csr_rapport
Fakta om SACKit
SACKit udvikler og sælger livsstilsprodukter med hovedvægt på kvalitet, funktionalitet og dansk design, der skiller sig ud. Sortimentet omfatter blandt andet højtalere, trådløse opladere, høretelefoner, sækkestole, barstole, borde og loungestole. Virksomheden er stiftet i Aalborg i 2012 af CEO Kristoffer Glerup. I 2016 kom managing director Peter Rasmussen ind som partner. SACKit omsætter årligt for et større tocifret millionbeløb på 30 markeder verden over. 35 procent af salget kommer fra eksport med Norge, Sverige, Finland og Tyskland som de vigtigste markeder. SACKit beskæftiger 14 medarbejdere. Læs mere på www.sackit.dk
Kilde og foto: SACKit