En analyse fra Dansk Industri (DI) viser, at hver tredje virksomhed bruger jobcentrene, når de rekrutterer – og flertallet af virksomhederne er glade for samarbejdet.
Landets jobcentre er ofte udsat for kritik i medierne, men noget tyder på, at de er bedre end deres rygte. Det antyder en analyse fra DI.
DI har spurgt sit virksomhedspanel om deres samarbejde med jobcentrene, og her svarer 31 procent, at de bruger jobcentret, når der skal rekrutteres nye medarbejdere.
De mest populære rekrutteringskanaler er nuværende ansattes netvær og jobsøgningsportaler, men ifølge Steen Nielsen, underdirektør i DI, er det et tegn på, at samarbejdet mellem virksomheder og jobcentre i mange tilfælde går rigtig godt, når 31 procent rekrutterer via jobcentrene. – Det kan dog blive endnu bedre.
“Jobcentrene er generelt blevet betydeligt mere opsøgende, men det er stadig et problem, at der er så stor forskel på den service, som centrene leverer. Derfor er det godt, at regeringen har sat fokus på problemet og vil gøre en indsats for at få de kommuner, der halter bagefter, op på niveau med de gode kommuner. Det venter jeg mig meget af,” siger Steen Nielsen til DI’s hjemmeside
En af de virksomheder, som bruge jobcentrene flittigt til rekruttering, er vaskerivirksomheden DFD.
Vi har vaskerier over hele landet, og vi oplever generelt at samarbejdet med jobcentrene fungerer godt. Vi har fået mange af vores medarbejdere i produktionen derfra, siger Pernille Kiær, som er udviklingschef i DFD.
DFD har foruden den løbende rekruttering også særlige partnerskaber med enkelte jobcentre. Det gælder fx projektet Kvinder i job med Frederiksberg Kommune og organisationen Bydelsmødre, hvor formålet er at få flere kvinder med indvandrerbaggrund i job.
Mere information
Vil du vide mere om samarbejdet mellem virksomheder og jobcentre? – Se Cabis hjemmeside
Kilder: DI