Forårets mange fri- og helligdage indbyder til småture ud i det fri. Ofte sker det med campingvogn, camp-let eller båd på slæb efter bilen. Skal du ud i trafikken med anhænger, er der en række ting, du skal være opmærksom på – både på ferien og hvis du bare skal en tur på genbrugspladsen med traileren.
Teknisk chef hos Bridgestone Jesper Sørensen giver dig her sine bedste tips til sikker kørsel med anhænger.
Har du et almindeligt kørekort (B) må du køre med en anhænger med tilladt totalvægt op til 750 kg., hvis bilen er godkendt til det. Er dit kørekort fra før 1. maj 2009 må din anhængers totalvægt gerne overstige 750 kg., så længe den samlede totalvægt af bil og anhænger ikke overstiger 3.500 kg. Selvfølgelig aldrig tungere end din bil er godkendt til at trække. Skal du køre med et tungere vogntog, kræver det trailerkørekort (B eller BE)
Tjek dækmønster på campingvogn og trailer
Dækkene udgør en stor og ofte overset risiko ved kørsel med anhænger, fortæller teknisk chef hos Bridgestone Jesper Sørensen:
– Det er falsk tryghed, hvis du nøjes med at måle dækkets mønsterdybde og tror, alt er vel, fordi den er over de påkrævede 1,6 mm. Dæks holdbarhed handler ikke kun om kilometertal og mønsterdybde. Gummiet ændrer sig over tid og bliver stift – og det er særdeles farligt, især hvis du giver den gas på den tyske Autobahn.
Husk at anhængerens dæk også skal skiftes
Campingvogne, autocampere og trailere har begrænset brug og slid sammenlignet med bilen, og det kan forklare, hvorfor mange strækker dækskiftet lidt for langt, fortsætter Jesper Sørensen fra Bridgestone:
– Bridgestone anbefaler, at dæk bør skiftes senest, når de er 10 år gamle, men allerede efter 4-5 års brug bør du være ekstra opmærksom på alderstegn.
Er du i tvivl om, hvor gammelt dit dæk er, kan du finde årstallet på siden af dækket. Tjek altid dækket grundigt igennem, før du drager på langfart. Og husk dæktrykket – det må gerne være lidt højere end normalt, når bil, campingvogn og trailer er tungt læsset.
Så lidt må der være på traileren
Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med. Pas på hvis du kører med sand, grus eller fliser – vægten kommer lynhurtigt for højt op. Traileren kan bryde sammen eller komme i svingninger, når du læsser den for tungt. Fordel altid vægten jævnt.
Se trailerens totalvægt og lastevægt på et skilt på traileren. Og husk, der vanker bøder, hvis du kører med overvægt – kør hellere to gange.
Sørg for at sikre dit læs, så du ikke taber grene eller de nyindkøbte potter under kørslen. Spænd reb eller sikkerhedsremme hen over trailerens lad og spænd presenning eller sikkerhedsnet over løse genstande, så de ikke flyver af til gene og fare for andre trafikanter.
Pak campingvognen korrekt og undgå overlæs på ferien
Ifølge Dansk Campingunion er det en god tommelfingerregel at pakke campingvognen fra midten ved akslen, og fra bunden og op, så campingvognens balance i både længde- og sideretning er optimal, og tyngdepunktet så lavt som muligt.
Pak de lette ting i overskabene og de tunge ting så tæt på bunden og akslen som muligt. Placerer du forteltet eller andet tungt allerbagerst, opstår der let ubalance i vogntoget, og vognen kan komme i slinger.
Vej de ting, du pakker i campingvognen – især den første gang er det vigtigt at få en fornemmelse af, hvad ferieoppakningen vejer. Brug en badevægt ved indgangsdøren, og skriv så alle pakkenellikerne og den tilhørende vægt ned, så du hele tiden har overblik. Vær også opmærksom på, om du vil købe fx vin eller andre tunge ting med hjem fra ferien, og sørg for at have ’frivægt’ i campingvognen til at fragte vinen hjem.
Hvor hurtigt må du køre med anhænger?
I byerne skal du holde dig til de almindelige 50 km i timen, udenfor byzone hedder det 70 km i timen, og på motorvej må du køre 80 km i timen. Har du Tempo 100 godkendelse, må du køre 100 km på motorvejen og 80 km i timen på landevej og motortrafikvej. Kører du mere end 40 % for hurtigt, giver det en betinget frakendelse af kørekortet. Husk der er forskellige Tempo 100 godkendelser i Danmark og i Tyskland.
Kilde: Bridgestone