Koryfé er navnet på Arla Unikas nye ost, der skal give morgenmaden en ny og mere nuanceret smag
Af: Henrik Lomholt Rasmussen
’Morgenost må gerne være som et friskt kys’
Arla Unikas nye ost Koryfé skal vise, at mild, gul ost kan være fuld af nuancer.
Har du tænkt over, hvordan osten på brødet til din morgenmad smager? De fleste vil sikkert svare ’Næh’, og det er en skam, mener Arla Unikas osteudvikler Mads Østergaard.
Derfor har han udviklet en morgenmadsost, der i selskab med kaffen og morgennyhederne ikke bare skal sætte dagen i gang. Den skal også få øjnene op for, at også ’almindelig’ gul ost – der udgør halvdelen af det samlede danske osteforbrug – kan være spækket med god smag.
Svensk udgangspunkt
Den nye Unika-ost hedder Koryfé, og tirsdag morgen blev den præsenteret af Mads Østergaard i en direkte, virtuel sending fra morgenmadsrestauranten Freia på Hotel Alsik i Sønderborg.
Herfra fortalte Mads Østergaard, at Koryfé – svensk for koryfæ – er fremstillet på Arlas mejeri i Östersund og tager udgangspunkt i den skorpefrie Hushållsost. Det er svenskernes populære, men upåagtede nationalost, der ’ikke har fået kærlighed og ligesom Havarti og Danbo bliver taget lidt for meget for givet’.
”Osten til morgenbordet er blevet noget, hvor man accepterer, at der ikke er kælet for detaljerne. Men en mild ost kan sagtens være fuld af nuancer og vække glæde hos alle. Vel at mærke hvis man tager osten seriøst og ser på den med friske øjne,” sagde Mads Østergaard til et publikum bestående af 60 madanmeldere, bloggere, influencere og journalister.
’Giver lyst til en ekstra skive’
Publikum havde på forhånd fået tilsendt en pakke med Koryfé og prøver på tre unavngivne, typiske gule oste, som de hjemme foran skærmene smagte sig igennem med Mads Østergaard som guide.
”Mmm, den giver lyst til en ekstra skive,” skrev en deltager i chatten.
Koryfé er en fisket ost, der i sit udseende minder om Havarti, men er fastere pga. et lavere vandindhold, mens en fedtprocent på 32 giver en cremet smag. Desuden er pH-værdien hævet et hak for at mindske syrligheden.
”For mig handlede det om at lave en ost, der er mere let og elegant og er som et friskt kys – efter tandbørstningen,” sagde Mads Østergaard.
Koryfé springer over den vanlige Unika-testfase, hvor en ny ost kun er for restauranter. Fra den 3. maj kan den købes for 150 kr. kiloet i Arla Unikas egne butikker, arlaunika.dk og ostebutikker over det meste af landet.