Jammerbugt Kommune reducerer telefonåbningstiden med en time hver morgen og en ekstra time om fredagen. Forventningen er, at det vil øge tilgængeligheden på telefonen for borgerne og skabe mere tid til sammenhængende sagsbehandlingstid til gavn for borgerne.
Kommunalbestyrelsen har på møde 15. december besluttet at reducere kommunens telefonåbningstid. Det sker på baggrund af statistik, som viser færrest opkald i den første time om morgenen og fredag efter kl. 12, og på baggrund af et ønske om at øge tilgængeligheden for borgeren.
Jammerbugt Kommunes nye telefontider, der træder i kraft 1. januar 2023, er:
- Mandag til onsdag: kl. 9-15.30
- Torsdag: kl. 9-17
- Fredag: kl. 9-12
Færrest opkald om morgenen og efter kl. 12 fredag
Medarbejdere i Jammerbugt Kommune har været indbudt til at komme med forslag til bedre og smartere løsninger i det daglige arbejde. Et forslag lød på, at telefonåbningstiden skulle reduceres med det formål at øge tilgængeligheden på telefonen for borgeren og skabe mere tid til sammenhængende sagsbehandlingstid – også til gavn for borgeren.
Statistik over opkald viser, at kommunen modtager færrest opkald via hovednummeret om morgenen mellem kl. 8 og 9, om eftermiddagen og fredag mellem kl. 12 og 13.
Kommunalbestyrelsen har på den baggrund besluttet at reducere telefonåbningstiden en time hver morgen og mellem kl. 12 og 13 om fredagen.
Borgmester Mogens Christen Gade udtaler:
”Fakta viser, at vi med fordel kan reducere en anelse i telefontiden samtidig med, at vi sikrer en rigtig god service. Vi øger tilgængeligheden på telefonen og sikrer mere tid til borgernær sagsbehandling. Det er vigtigt, at borgerne fortsat modtager den gode borgerservice, som vi er garant for her i Jammerbugt Kommune.”
Flere muligheder for tidsbestilling på vej
Kommunalbestyrelsen har i øvrigt under samme sag besluttet, at der i endnu højere grad skal arbejdes med mulighed for tidsbestilling i Jammerbugt Kommune. Det har i længere tid været muligt at bestille tid i Borgerservice til stor glæde for kommunes borgere. Med baggrund i de gode erfaringer her, er det politisk besluttet, at der skal arbejdes på at etablere mulighed for tidsbestilling i andre afdelinger. Det kan eksempelvis være i forhold til en konkret byggesag eller en personsag.
Jammerbugt Kommune vil melde information ud så snart en eventuel løsning er klar.
Der tages hånd om vigtige funktioner
I forhold til den reducerede telefonåbningstid vil der være enkelte områder, der fortsat besvarer opkald mellem kl. 8 og 9 – f.eks. Jammerbugt Kommunes kørselskontor, der sikrer kørsel til kommunens borgere.
Borgere der ringer til Jammerbugt Kommunes hovednummer uden for åbningstid vil blive guidet i forhold til de muligheder, der er uden for telefonåbningstiden. På den måde sikrer kommunen vejledning til både digitale- og ikke-digitale borgere.
Det vil fortsat være muligt at komme i kontakt med Den Digitale Hotline på tlf.: 7020 0000 alle ugens dage, herunder frem til kl. 20 seks ud af ugens syv dage. Den Digitale Hotline er bemandet med medarbejdere fra Borgerservice og kan bl.a. give vejledning og rådgivning om, hvor du som borger skal henvende dig – og ikke mindst hjælp til selvbetjeningsløsninger.
De nye telefonåbningstider evalueres efter seks måneder.
Kilde: Jammerbugt Kommune