Norwegian fremlægger i dag et kvartalsresultat præget af lavere omkostninger, højere indtægter og en
betydeligt bedre punktlighed. Selskabets enhedsomkostninger eksklusive brændstof er reduceret med otte
procent sammenlignet med samme periode sidste år. Selskabets omsætning var på otte milliarder norske
kroner, en stigning på 14 procent.
Norwegian har ændret strategien fra vækst til lønsomhed gennem en række tiltag, der blandt andet inkluderer et omfattende omkostningsreduktionsprogram, optimering af rutenetværket og salg af fly. Selskabets interne omkostningsreduktionsprogram, #Focus2019, har allerede ført til besparelser på 467 millioner NOK dette kvartal. Norwegian har også sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garanteret fortrinsretsemission. Selskabet er godt positioneret til at tiltrække nye kunder, specielt på langdistance, hvor udviklingen er stærkere end på kortdistance.
Omsætningen dette kvartal steg med 14 procent til otte milliarder norske kroner, primært på grund af interkontinental vækst og øget trafik i Norden. Tilsammen fløj over otte millioner passagerer med Norwegian i første kvartal, en stigning på ni procent. Belægningsgraden var på 81 procent. Selskabets enhedsomkostninger eksklusive brændstof blev reduceret med otte procent sammenlignet med første kvartal i 2018. Punktligheden blev betydeligt forbedret dette kvartal fra 73 procent sidste år til 81,3 procent i år. Norwegian gennemførte 98,7 procent af de planlagte flyvninger i første kvartal, det samme som tilsvarende kvartal året før.
– Vi ser en positiv udvikling på flere områder i dette kvartal til trods for 737 MAX-problemerne. Vi har iværksat en række tiltag, der skal forbedre lønsomheden ved at reducere omkostninger og øge omsætningen. Det indebærer optimering af selskabets basestruktur og rutenetværk for at effektivisere driften, samt at afhænde fly og udsætte flyleverancer. Vores interne omkostningsreduktionsprogram vil også bidrage til at øge lønsomheden fremover. Samtidig ser udviklingen de kommende måneder lovende ud i form af bookinger, siger koncernchef Bjørn Kjos.
Produktive møder med Boeing
I marts blev selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly taget ud af drift. Selskabet har slået flyvninger sammen og tilbudt kunder alternative afrejsetidspunkter på andre Norwegian-flyvninger for at løse situationen på den bedst mulige måde for berørte passagerer. Norwegian vil fortsætte med at arbejde for, at færrest muligt berøres, hvilket også indebærer leje af fly. Selskabets mål er at gennemføre flyvninger som planlagt.
– Vores dygtige medarbejdere har arbejdet dag og nat på at finde gode løsninger for passagererne. De vil fortsætte med at gøre alt i deres magt for at sørge for, at alle flyvninger går som planlagt, uafhængigt af hvor længe MAX-flyene er ude af drift, fortsætter Kjos.
– Vi har haft produktive møder med Boeing, hvor vi har diskuteret, hvordan vi skal manøvrere os igennem problemerne, som MAX-situationen påfører Norwegian, siger Kjos.
Kilde: Norwegian