VILLUM FONDEN og Novo Nordisk Fonden har netop annonceret en donation på 30,8 millioner kroner til programmet ‘Engineering i Skolen’. Denne betydelige finansielle støtte er øremærket til at forbedre praksisfagligheden inden for naturfagene for 40.000 elever på tværs af 30 danske kommuner over de næste fire år. Donationen vil også bidrage til kompetenceudvikling af 1.000 lærere, som vil blive uddannet i at integrere engineering i undervisningen af naturfag, matematik, håndværk og design.
Programmet ‘Engineering i Skolen’ er designet til at udstyre elever med de nødvendige færdigheder til at tackle virkelighedsnære naturvidenskabelige problemstillinger gennem anvendelsen af engineering-designprocesser. Dette initiativ er særligt rettet mod at forberede eleverne på fremtidige karrierer inden for ingeniørvidenskab, science eller it ved at styrke deres praksisfaglige kompetencer.
Katja Teilmann, konstitueret direktør i Engineer the Future, en alliance bestående af teknologifokuserede virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer, har udtrykt stor taknemmelighed over for fondenes støtte. Hun understreger vigtigheden af at inkludere alle børn i science og teknologi gennem undervisning, der værdsætter forskellige tænkemåder og løser autentiske problemstillinger.
Novo Nordisk Fonden ser også et stort potentiale i ‘Engineering i Skolen’, idet programmet kobler elevernes praktiske færdigheder med deres naturvidenskabelige viden, hvilket motiverer en bredere gruppe af børn og unge. Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach i fonden, fremhæver programmets evne til at forberede eleverne på erhvervsrettede uddannelser inden for naturvidenskabelige og tekniske fag.
Villum Fonden, der har støttet de to første faser af ‘Engineering i Skolen’, fortsætter sit engagement med denne donation. Ole Laursen, programchef for Børn, unge og science i fonden, påpeger, at evalueringer har vist, hvordan både børn og undervisere drager fordel af den praksisnære, undersøgende undervisning, som programmet tilbyder.
Projektet vil blive udført i et partnerskab, der inkluderer en række uddannelsesinstitutioner, erhvervsskoler, kommuner samt faglige organisationer og lærerforeninger. Dette brede samarbejde sikrer en omfattende implementering og forankring af kompetenceudviklingsinitiativerne.
En evaluering foretaget af VIVE blandt over 2.000 elever og 200 lærere har allerede dokumenteret, hvordan engineering kan øge elevernes engagement i naturfagene og forbedre undervisningskvaliteten.
Denne donation markerer en væsentlig investering i fremtidens naturvidenskabelige uddannelse og understreger vigtigheden af praktisk læring og problemløsning i skolernes naturfagsundervisning.