Nu kommer tidspunktet, som både børn og voksne ser frem til. Den første sommerferie-dag. Det betyder ligesom de foregående år, at familier og venner pakker taskerne og sætter sig bag rattet i bilen og cruiser afsted mod fjerne lande. Samlino.dk kommer med en guide til dig, der stadig overvejer at tage på kør-selv-ferie i udlandet. Hvad skal du have styr på, inden bilen krydser grænserne og hvordan er reglerne i det land, som du skal besøge.
Hørsholm Kommune blev det sted i Danmark, hvor flest familier anskaffede sig en ny bil i 2020 i følge Danmarks Statistik, og omkring 120.000 familier rundt om i landet fik et nyt sæt bilnøgler i hånden i 2020, og det er formentlig en god slat af dem, der regner med at tage på kør-selv-ferie her i sommerferien.
Så langt kører disse biler på literen
Hvis du først skal ud og anskaffe en bil, så kan du med fordel finde en bil, der kører langt på literen og dermed gør rejsen billigere. Denne data er hentet fra Færdselsstyrelsen, og samtlige biler er af energiklasse A++ og årgang 2020. Der er derfor taget udgangspunkt i nypris. Herudover har vi taget udgangspunkt i WLTP-normen, som repræsenterer den nyeste metode til at måle brændstofforbrug på.
Du kan se en oversigten over bilerne nedenfor.
Hybrid
- Toyota Yaris 1,5 Hybrid e-CVT
27,8 km/l - Toyota Auris 1,8 Hybrid
27 km/l
Benzin
- Kia Picanto 1,0 man. 5-dørs
25,6 km/l - Suzuki Celerio 1,0 Dualjet
27,8 km/l - Citroën C1 1,0 VTi 72 hk.
26,3 km/l
Diesel
- Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi 100 hk
29,4 km/l - Nissan Micra dCi 2WD 5M/T
28,6 km/l - Renault Mégane 1,5 dCi ESM 110
29,4 km/l - Peugeot 208 BlueHDi 100
33,3 km/l
Du kan spare mange penge på en brændstoføkonomisk bil, men det kan blive opvejet af en dyr bilforsikring. Læs mere om undersøgelsen her.
Diesel eller benzin: Hvad kan betale sig til ferien?
Det er et af de evige spørgsmål, som mange bilejere stiller sig selv hver eneste dag, de går ud og kigger deres bil i øjne. I gamle dage havde danske bilforhandlere en tommelfingerregel til dig, der var i tvivl om diesel og benzin. De sagde, at hvis du kører 25.000 km om året, så er diesel billigst for dig. I dag er denne tommelfingerregel nok faldet til 20.000-18.000 km om året, da teknologien og kvaliteten af nye benzinbiler har ændret sig.
Desuden vil det være en dyrere fornøjelse at have en gammel dieselbil, da den mangler partikelfilter. Du vil modtage en bøde på 1.000 kroner, hvis du bliver taget for at køre i en dieselbil uden partikelfilter. Desuden giver det heller ikke mening længere at køre rundt i en gammel benzinbil, da de fleste tankstationer ikke længere fører blyfri 92 på deres standere.
Grunden til, at den tommelfingerregel findes, er, at dieselbiler koster lidt mere end benzinbiler, og derfor skal de penge tjenes hjem igen, ellers vil en benzinbil give bedst mening. Folk har fundet frem til det her skæringspunkt på 20.000 km om året, da literprisen på diesel er billigere.
Et eksempel: Du kører i en bil, og du skal tanke 40 liter på bilen. Literprisen er 12,99 kroner for benzin og 11,29 kroner for diesel. Det er en forskel på 1,7 kroner pr. liter. Du sparer derved 68 kroner pr. optankning, og hvis du kører 20.000 km om året, og bilen kører 29 km pr. liter, så er det omkring 17 optankninger på et år. Så sparer du 1.156 om året ved diesel optankning – og du sparer rent faktisk mere, da dieselbiler kører længere på literen.
Det kan derfor blive billigere for dig at kør selv ferie i en dieselbil fremfor en benzinbil, da bilerne kører længere på literen og koster mindre at tanke op.
I dag er den billigste løsning el-bilen, da du betaler meget lidt i omkostninger for strøm, men det er fortsat besværligt med opladning, da der ikke er mange stationer med opladning. Og det tager et godt stykke tid at få bilen opladt, hvorimod det går lidt hurtigere at fylde diesel eller benzin på din dyt.
Læs mere om benzin og diesel dilemmaet her.