I december 2018 blev udmøntningen af budget 2019 på beskæftigelsesudvalgets områder godkendt. En del af udmøntningen bestod i et optimeret og mere struktureret CSR-arbejde i dialog med virksomhederne, hvor det skulle afklares, hvad der reelt er behov for fra virksomhederne, samt hvad virksomhederne til gengæld forventer af jobcentret.
Det er vigtigt at understrege, at der allerede i dag er at virkeligt godt samarbejde med erhvervslivet om den sociale indsats, og at den nye indsats derfor alene skal ses som en optimering og strukturering af dette samarbejde til gavn for såvel virksomheder som jobcenteret og i sidste ende ikke mindst for de ledige.
CSR står for Corporate Social Responsibility og kan på dansk oversættes til virksomheders sociale ansvar. CSR er betegnelsen for virksomheders arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i deres interaktion med interessenterne.
Dette er blevet belyst gennem analyser blandt ledere og medarbejdere fra forskellige afdelinger i jobcentret og blandt udvalgte lokale virksomheder. Disse viser, at der er fra jobcentret og fra flere af virksomhederne er et ønske om et yderligere struktureret samarbejde, der kan være medvirkende til rekruttering af arbejdskraft til virksomhederne og skabe plads til borgere på kanten af arbejdsmarkedet i virksomhederne. Derudover tilkendegav ledere, medarbejdere og virksomheder, at oprettelse af netværk blandt virksomhederne, faciliteret af kommunen, vil være et relevant tiltag.
Derfor ønskes en yderligere strategisk satsning på samarbejde om social ansvarlighed blandt de lokale virksomheder gennem samarbejdsaftaler mellem jobcentret og virksomhederne, netværksdannelse blandt virksomhederne og hertil branding og profilering af virksomhedens gode borgerhistorier. Sidstnævnte tager udgangspunkt i, at Jammerbugt Kommune i 2016 blev udnævnt til den kommune i landet med flest ”særlige sociale SMV’er”. Branding og profilering af de virksomheder, der tager et socialt ansvar vil give anerkendelse til virksomheden samt inspirere flere til at tage et socialt ansvar. Den øgede satsning på CSR-samarbejdet understøtter desuden målopfyldelse i Socialfondsprojektet ”Socialøkonomisk Iværksætteri”.
Tanken er, at 20 udvalgte virksomheder inviteres til dette samarbejde, og de, der takker ja, inviteres til et efterfølgende temamøde, bl.a. med det formål at opnå dybere indblik i, hvad de lokale virksomheder efterspørger til samarbejdet og netværksdannelsen.
Udvalget kan understøtte udmøntningen ved at være ambassadører for netværket gennem italesættelse og deltagelse, således at der lokalt opnås kendskab til netværk, og at der på længere sigt bidrages til udbredelse af netværket til flere virksomheder.
Hvad er CSR?
Corporate Social Responsibility (CSR) er betegnelsen for virksomheders arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i deres interaktion med interessenterne.
’Virksomheden samfundsansvar’ er en dansk betegnelse for begrebet.
Virksomheder viser samfundsansvar og skaber værdi for både virksomhed og samfund ved i dialog med deres interessenter at håndtere sociale, miljømæssige og etiske udfordringer i overensstemmelse med internationalt anerkendte principper for samfundsansvar (Rådet for Samfundsansvar, 2010).
I oktober 2011 offentliggjorde EU-kommissionen en ny politik for virksomheder samfundsansvar.
Her defineres samfundsansvar som: “the responsibility of enterprises for their impacts on society”. To fully meet their social responsibility, enterprises “should have in place a process to integrate social, environmental, ethical human rights and consumer concerns into their business operations and core strategy in close collaboration with their stakeholders”.
CSR-aktiviteter er de aktiviteter som virksomheden bør påtage sig for at respektere internationale anerkendte CSR-principper. Dette skyldes særligt den øgede globalisering, hvor danske virksomheder i stigende grad driver virksomhed i lande, hvor den lokale lovgivning ikke er på niveau med internationalt anerkendte CSR-principper eller ikke håndhæves tilstrækkeligt. Derfor er der behov for at virksomheder selv kan dokumentere, kommunikere og ikke mindst systematisere de ting, man gør for at undgå at have negativ indflydelse på CSR-principper, herunder menneske og arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption.
Det kan for eksempel indebære:
• At stille krav til leverandører om at overholde menneske- og arbejdstagerrettigheder
• At samarbejde med leverandører om at forbedre sociale og miljømæssige forhold
• At arbejde systematisk med miljø- og klimaledelse
• At arbejde for at forbedre medarbejderforhold og arbejdsmiljø internt i virksomheden
• At udvikle nye produkter eller ydelser, der indeholder en social eller miljømæssig dimension Samfundsansvar kan være med til at styrke virksomhedens konkurrenceevne og indtjening.
Der er størst værdi at hente for virksomheden, hvis indsatsen er forretningsdrevet og dermed supplerer virksomhedens kerneforretning.
Med forretningsdrevet samfundsansvar forstås, at virksomheden fokuserer sin indsats, så den passer ind i virksomhedens strategier, udfordringer og markedsrelationer.
Du kan læse mere om forretningsdrevet samfundsansvar på www.samfundsans.
Kilde: Jammerbugt Kommune