Salget af alkoholfri øl er braget derudaf de seneste par år, og nu er december også blevet en måned, hvor flere danskere har fået smag for det alkoholfri alternativ. Hos Carlsberg Danmark mærker man også den øgede interesse for de alkoholfri varianter i julemåneden.
Selvom mange holder ’hvid januar’, er december nu også blevet hvid i mere end én forstand. Flere danskere tager nemlig også alkoholfri øl ned fra hylderne, når der skal købes ind til julen og hygges i december. Sammenligner man salgstallene i julen og månederne op til oktober-december fra 2019 til 2021 er salget målt på volumen steget med 47,7% .
Hos Carlsberg Danmark har man også lagt mærke til, at flere sætter alkoholfri øl frem på julebordet.
”Alkoholfri øl er en kategori i rivende udvikling, der bliver større for hvert år. Og de seneste år har vi set, at flere danskere også har et alkoholfrit alternativ med til bords, når de samles om julebordet, og det er vi selvfølgelig meget glade for, da vi længe har arbejdet på at gøre danskerne mere opmærksomme på alkoholfri øl,” siger Charlotte Damgaard, Marketingchef for alkoholfri øl i Carlsberg Danmark.
Den store popularitet skyldes blandt andet et større samfundsfokus på sundhed samt udviklingen af brygteknologier indenfor netop alkoholfri øl.
”Danskerne er fortsat meget sundhedsbevidste og tænker over, hvad de spiser og drikker, og det er en bølge som alkoholfri øl rider med på. Selvfølgelig er det en forudsætning, at øllet fortsat skal smage godt og af øl, og derfor har vi også et meget stort fokus på netop det og udviklet flere smagfulde alkoholfri øl henover årene i tæt samarbejde med vores talentfulde brygmestre,” siger Charlotte Damgaard.
Alkoholfrit alternativ til alle
Carlsberg Danmarks alkoholfri varianter har en andel på omtrent 45 pct. af markedet af øl på op til 0,5%, og det er især Carlsberg Nordic, som danskerne nyder.
”Carlsberg Nordic er med afstand vores mest populære alkoholfri ølbrand, som danskerne virkelig har taget til sig, men vi har ikke tænkt os at stoppe udviklingen her. Vi er hele tiden på udgik efter at udvikle og brygge bedre øl til alle – også alkoholfri. Og vi er allerede på markedet med flere alkoholfrie specialøl. Vores ambition er, at alle forbrugere skal vide, at der altid er et alkoholfrit alternativ inden for vores største ølbrands som Carlsberg, Tuborg, 1664 Blanc & Brooklyn,” siger Charlotte Damgaard.
Alkoholfri øl må have en alkoholprocent på max 0,5%. I den kategori har bryggeriet Carlsberg Nordic Pilsner, Carlsberg Nordic Ale, Tuborg NUL pilsner, Tuborg NUL Mango/Passion, Tuborg NUL Citrus, 1664 Blanc Alkoholfri og Brooklyn Special Effects Hoppy Lager.
Kilde: Carlsberg