Region Nordjylland bekymrer sig om plastikaffald – virksomheder tager ansvar
I dag d. 19. september er det ”World Cleanup Day”. Sidste år deltog mere end 180 lande og mere end 21 millioner mennesker – heraf op mod 10.000 danskere. Igen i år kan alle være med og gøre en forskel i kampen mod skrald og plastik i naturen.
Du kan tilmelde dig et event i Region Nordjylland eller selv oprette dig her: https://plasticchange.dk/events/#region-nordjylland
Og især mængden af plastikaffald er noget, som bekymrer danskerne – også i Region Nordjylland.
- 50% i Region Nordjylland bekymrer sig over deres bidrag til mængden af plastikaffald via engangsplastemballage (f.eks. til kød, grøntsager, frugt). Danskernes største bekymring, når det kommer til deres egen levevis og husholdning er nemlig plastikaffald. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Driscoll’s.
- 53% af de adspurgte i region Nordjylland ønsker, at producenterne skal gøre det lettere for dem at træffe miljøvenlige valg, når de handler. Det er en smule over landsgennemsnittet, som ligger på 51%
Salling Group (fx din lokale Netto eller Føtex), Driscoll’s og andre virksomheder tager danskernes ønsker alvorligt og arbejder aktivt for at gøre det lettere for forbrugerne at træffe miljøvenlige valg. Driscoll’s har udvalgt Danmark som testland for mere bæredygtig emballage.
Ny landsdækkende undersøgelse:
Pandemi eller ej – Danskerne forventer bæredygtige løsninger for
plastikaffald
Selv i disse udfordrende tider har danskerne absolut ikke glemt miljøet. En undersøgelse viser, at den plastik vi smider i affaldsspanden derhjemme, er den største miljømæssige bekymring i husholdningen. Danskerne mener, at virksomheder og producenter er de som bedst kan gøre det lettere at træffe miljøvenlige valg i indkøbssituationen. Salling Group og bærbrandet Driscoll’s er to af de virksomheder, der imødekommer forbrugernes forventning om bæredygtige løsninger og lettere adgang til personligt at gøre en positiv indsats for miljøet.
Hvert år smider hver eneste dansker 27 kilo plastik direkte i affaldsspanden derhjemme – og det skaber panderynker hos danskerne. I en landsdækkende undersøgelse som YouGov har gennemført for Driscoll’s, bekymrer 64 % af danskerne sig ofte eller jævnligt over den store mængde plastaffald, de bidrager med.
Mere end 50 % af de adspurgte mener, at virksomheder og producenter er dem som bedst kan hjælpe forbrugerne med at reducere deres daglige miljøpåvirkning. Ganske enkelt ved at gøre det nemmere at vælge hensynsfuldt i shoppe-situationen.
Flere virksomheder og producenter har iværksat initiativer, der skal gøre det lettere for forbrugerne at handle med omtanke for bæredygtighed. Salling Group har fx meldt ud, at mængden af plast i emballagen på deres egne varemærker skal være reduceret med 30% inden 2023.
”Som detailhandel er vi indirekte ansvarlige for en stor del af den plastik, der finder vej til folks hjem. I bund og grund bør alle detailkæder være med til at fremme brugen af mere bæredygtig emballage. Vi mener, at genanvendelige materialer er vejen frem, og vi sætter stor pris på, når vores leverandører tager et miljømæssigt medansvar for at reducere mængden af affald,” udtaler Michael Løve, leder af Plastic CSR Board i Salling Group.
En af de leverandører, der nu tager et miljømæssigt medansvar, er bærbrandet Driscoll’s. Virksomheden har valgt Danmark som det første land i Europa, hvor den nuværende plastemballage erstattes med en papirbaseret emballage. For hver bakke friske bær reduceres mængden af plastik med 94%.
Hjælper forbrugerne til bedre valg
For Driscoll’s var valget af Danmark som foregangsland for lanceringen af den nye bæredygtige emballage helt naturligt.
“Vores YouGov-undersøgelse viser tydeligt, at selv i disse udfordrende tider, så har danskerne ikke glemt miljøet. Danskerne er bekymrede over deres husholdnings plastikaffald – faktisk bekymrer plastik mere end husholdningens forbrug af vand og mad. Og danskerne ønsker, at vi som producenter gør det nemmere for dem at vælge hensynsfuldt. Vi har valgt at lancere vores nye emballage i Danmark sammen med Salling Group, da både Salling Group og danske forbrugere er miljøbevidste og interesserer sig aktivt for miljøet. Reaktionerne i Danmark vil give os en god indikation af, hvilke reaktioner vi kan forvente andre steder,” udtaler Marieke Appel, marketing manager hos Driscoll’s.
94 % mindre plastik
Driscoll’s nye emballage er produceret af FSC-certificeret papir. FSC-mærket sikrer både miljømæssige, menneskelige og økonomiske hensyn. Ved at bruge FSC-certificeret papir i stedet for plastik reducerer Driscoll’s plastikmængden med hele 94 %, hvilket svarer til flere tusinde kilo engangsplastik om året i Danmark.
For Driscoll’s er ændringen første del af en længere rejse.
”Vi har forpligtet os til at mindske brugen af engangsplastik. Vi vil tilbyde løsninger, der både forebygger madspild, sikrer bedre holdbarhed og øger genanvendelighed samt beskytter miljøet. Vi tror på, at hvert et lille skridt vi tager sammen, er et skridt mod en bedre verden. Med vores nye emballage begynder vi, sammen med forbrugerne, på en vigtig rejse mod at reducere mængden af plastikaffald – og denne rejse starter vi i Danmark,” udtaler Marieke Appel, Marketing Manager hos Driscoll’s.
Ny undersøgelse om bæredygtighed:
Mængden af engangsplast bekymrer danskerne mest I en landsdækkende undersøgelse, YouGov har foretaget for Driscoll’s, er danskerne blevet spurgt om deres forhold til bæredygtighed i deres husholdning. Forbruget af plastik bekymrer danskerne meget. Herunder kan du se hovedresultaterne fra undersøgelsen. I hvilket omfang bekymrer følgende områder dig i relation til bæredygtighed i din daglige husholdning og levevis? (prioriteret)
Hvilke af følgende udsagn afspejler dit synspunkt på, hvordan vi bedst reducerer miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug? (Bemærk! Max. 2 svar)
Hvordan har du det med plastaffald i din hverdag?
Baseret på landsdækkende undersøgelse fra YouGov for Driscoll’s, maj 2020. |
Kilde: Driscoll