Nordjysk Motor Co.
Tøjeksperten Aabybro
Kaffebaren
Springeren
Mortensens Mad
Baggesen

Kommunerne kan være med til at gøre en forskel for den grønne omstilling i det offentlige, for det er kommunerne, der sidder med nøglen til at løse den lokalt. Ny undersøgelse viser, hvor grønt din kommune kører.

Hvor mange offentligt tilgængelige ladestationer er der i din kommune? Hvor mange år har kommunens biler på bagen, og hvor meget CO2 udleder bilerne, der kører rundt og betjener borgerne? Find svarene i De Danske Bilimportørers nye undersøgelse om kommunernes bilpark.

De danske kommuners bilflåder består af 92,1% konventionelle biler og 7,9% grønne biler, ifølge en ny undersøgelse foretaget af De Danske Bilimportører i samarbejde med Bilstatistik.dk

”Det er en politisk prioritet, at flest mulige kilometer på vejene skal køres elektrisk, og salget af elbiler til private stiger måned for måned. Vores nye undersøgelse viser, at der er stor forskel på kommunernes bilflåder når det gælder co2-udledning og sammensætningen af drivmidler”, siger Mads Rørvig, der er direktør i De Danske Bilimportører

Stor forskel på kommunernes bilflåder

Ifølge De Danske Bilimportørers undersøgelse kan det tydeligt ses, når kommunerne beslutter sig for en grøn indkøbsstrategi. Undersøgelsen har fokuseret på kommunernes bilpark, der er indkøbt indenfor de seneste to år. Her indtager de kommunale biler i Tårnby, Rødovre, Samsø og Læsø en fin placering på listen, fordi de næsten ikke udleder CO2, i forhold til kommunerne Skive og Ballerup, der ligger i den modsatte ende af skalaen.

”Vores undersøgelse viser, at ni ud af ti nyere kommunale biler kører på benzin eller diesel. På vej mod efterårets kommunalvalg ser vi det derfor som et oplagt tema at diskutere, hvilken bilpark man ønsker, og om man har tilstrækkelig med opladere til bilerne i kommunen”, slutter Mads Rørvig.

Se undersøgelsen her

Kilde: De Danske Bilimportører

Faarup skovhus
FOF Vendsyssel
Kaffebaren
Bilhuset Biersted A/S