Du har som forretningsejer og som handlende sikkert set, at flere og flere danske webshops er begyndt at tilbyde rabatkoder til kunder.
Der er flere gode grunde til, hvorfor de her rabatkoder fylder mere på de sociale medier som Facebook, Instagram, TikTok osv.
En rabatkode giver kunderne en fordel frem for de kunder, som ikke kan benytte sig af rabatten eller fordelen.
For nogle webshops er rabatkoder en stor succes, og for andre webshops er det ikke det rigtige valg.
Det kræver ikke den helt store omlægning af ens forretningsmetode, hvis du vælger at gå med på bølgen med rabatkoder. Dog skal der teknisk påføres et felt til rabatkoder inde på betalingssiden. Der er nemt og hurtigt gjort af IT manden. Derefter kører alt betaling med fratræk af rabatter osv. automatisk.
Hvis du går med overvejelserne, men er i tvivl om du skal implementere rabatkoder eller ej, så vil vores korte svar være, GØR DET.
Vi tror det er den rigtige vej for rigtig mange netbutikker, da det vil kunne øge din omsætning med det samme.
Vi vil her komme med nogle af de fordele, som butikkerne kan få glæde af, når de vælger at udstede rabatkoder. Så kan du have det med i overvejelserne, når du skal vurdere, om det er det rigtige valg for dig og din shop.
De 3 bedste fordele ved rabatkoder (for forretningen)
Hvad der er fordele for nogen kan godt være en ulempe for andre. Vi føler dog, at der fra vores synspunkt er 3 klare fordele ved at udbyde rabatkoder fra og til sin egen webshop.
1 – Nye kunder tiltrækkes
Det er flere gange bevist, at rabatkoder tiltrækker nye og flere kunder til ens butik.
Alle der har en forretning, vil gerne have nye kunder i butikken. For flere kunder giver flere salg.
Flere og flere kunder handler hvor det er billigt, og hvor de ser, at der er fordelagtige tilbud. Mange handler foretages hurtigt fra sin mobil. Rigtig mange af de kunder, der er hurtige til at handle, er de nye kunder der kommer til via sociale medier.
De ser f.eks. en rabatkode på Facebook sammen med et lækkert og flot billede, bliver nysgerrige på den nye butik, og hopper direkte ind og ser hvad du har af nye og smarte sagen.
BOM – en ny kunde tiltrukket!
2 – Skab mersalg
Der kan nemt skabes mersalg, når du vifter en rabatkode foran næsen på kunderne. Et mersalg er en ren win-win case for både butik og kunde. Når begge parter er glade for en handel, så har det været en perfekt handel!
Du kan lave rabatkoderne skræddersyet, så de passer til din butik. Enten med en besparelse på det samlede køb, eller en rabatkode der først træder i kraft, når der bliver handlet for et bestemt beløb.
Alt efter hvilken type varer og priser du har i butikken, så kan du f.eks. have en rabatkode der først giver rabat, når der handles for det dobbelte af hvad en gennemsnitlig kunde normalt køber for.
Mange vil her vælge at lægge lidt ekstra i indkøbskurven for at opnå rabatten og giver derved give dig et direkte mersalg.
3 – Rabat gør nye og gamle kunder tilfredse
Kunder får flere og flere muligheder for at shoppe i hele verdenen, og bliver derfor mindre trofaste overfor en bestemt webshop.
Derfor kan det være en god idé med en rabatkode, der kan få eksisterende kunder til at komme tilbage til netop din shop.
Pris og service vil selvfølgelig altid være vigtig, men med det store udvalg og den store konkurrence i dag, så kan det være vigtigt at gøre sig synlig på en anden måde.
Når en kunde allerede har lagt en ordre, så kan der i ordrebekræftelsen evt. medsendes en rabatkode, som kunden kan bruge ved næste handel. Kommer kunden tilbage og handler, så har du opnået det du ville. Bruger kunden ikke rabatkoder, så har du heller ikke tabt noget.
Bruger du nyhedsbreve, der udsendes på vegne af din webshop, så kan du med mellemrum også udsende en rabatkode direkte til kundernes mailboks.
Alle forbrugere elsker en god rabat, og når du tilbyder rabat, så får din shop helt sikkert mere opmærksomhed og er med i kundernes hukommelse, når de skal på nettet og shoppe næste gang.
Brug rabatkoder når lageret skal tømmes
Hvis du ikke er meget for at give rabat ud af dine salgspriser, så er der stadig grund til at overveje indførelsen af rabatkoder i din webshop.
En rabatkode kan bruges på mange måder og opsættes lige nøjagtigt, så den passer i din shop og til din fordel.
Har du fået købt et alt for stort parti af en bestemt vare, så kan du også tilpasse rabatkoden således, at den kun giver rabat på den ene vare.
Er lageres fyldt med sidste års modeller, som nu er svære at få afsat. Så kan rabatkoden laves til kun at omhandle de varer.
Der er masser af muligheder med rabatkoder, og du kan sikkert selv finde på en masse gode og sjove idéer til, hvordan de kan bruges i din webshop, så du kan få mere opmærksomhed og flere glade kunder.