Børne- og Familieudvalgt skal drøfte forslag til ny skolepolitik med henblik på, at forslaget sendes i høring ved høringsparterne i perioden fra den 29. oktober til den 29. november 2019. Høringsparterne er skolebestyrelserne, elevråd, de faglige organisationer samt hhv. Handicap- og Integrationsrådet.
I forbindelse med budgetaftalen for 2019 besluttede kommunalbestyrelsen, at Jammerbugt Kommunes folkeskole skal i Top 20. I processen har der været et særligt fokus på de ting, skolerne allerede er dygtig til, ligesom de lokale muligheder og ressourcer har været tænkt ind, så der kan skabes endnu mere rum, energi og engagement omkring udviklingen af den lokale folkeskole.
Formålet med skolepolitikken er at være retningsanvisende for alle: politikere, forvaltning, skolebestyrelser, forældre, ledelse og medarbejdere. Det er ønsket, at skolepolitikken skal kvalificere valg og beslutninger, når der er flere og alternative veje at gå. Skolepolitikken er overordnet og giver dermed bevægelsesfrihed og råderum til lokal skoleudvikling.
Kvalitetsrapporten, Skolevæsnets udviklingsplan og de enkelte skolers udviklingsplaner sætter fokus på, hvad og hvor skolevæsnets og skolernes udfordringer og styrker er. Skolepolitikken anviser retningen og begrunder tiltag og veje til at nå de opstillede mål. I Skolernes udviklingsplaner (udarbejdes hvert 2. år i marts måned i lige år) vil man derfor kunne se, hvilke handlinger skolepolitikken giver anledning til på den enkelte skole.
Det har krævet en fælles indsats at formulere en skolepolitk, der kan leve op til disse store ambitioner. En bred vifte af elever, forældre, medarbejdere, ledere og samarbejdspartnere har siden foråret 2019 bidraget med input og perspektiver til udarbejdelsen af en ny skolepolitik. Forløbet startede ud med det lange sigt på fremtidens folkeskole ved et kick off-møde og er sidenhen blevet udfoldet og nuanceret igennem drøftelser på fire lokale dialogmøder samt et elevrådstopmøde. De mange hundrede input og udsagn er løbende blevet samlet i fire temaer, som har bidraget med genkendelighed og ejerskab i dialogprocessen. Netop af denne årsag er de fire temaer gennemgående i forslaget til ny skolepolitk. De fire temaer er:
- Øje for fremtiden – med hånd på nutiden.
- Involvering skaber engagement.
- Mangfoldighed er værdifuldt.
- Et sundt og trygt arbejdsmiljø for alle.
På den baggrund er skolepolitikken udtryk for, hvad elever, forældre, medarbejdere og politikere mener, er det vigtigste for udvikling af en folkeskole i top i Jammerbugt Kommune. En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra skoleledergruppen, FagMED Skole og Dagtilbud samt Børne- og Familieforvaltningen har bearbejdet de mange udsagn og på den baggrund formuleret forslaget. Derudover har input fra den samlede skoleledergruppe løbende bidraget til kvalificering af forslaget.
Indhold i politikken
Skolepolitikken består af en vision, tre værdier, fire temaer, pejlemærker for hvert tema og ”magiske øjeblikke”.
Visionen er det overordnede mål, der er for udviklingen af folkeskolen i Jammerbugt Kommune. Værdierne er vores DNA – rettesnoren for, hvad der skal være kendetegnende for vores valg. Pejlemærkerne udtrykker de succeskriterier, som skal opfyldes for at nå visionen. Endelig er der ”magiske øjeblikke”. De magiske øjeblikke har til formål at gøre skolepolitikken konkret, håndgribelig og forståelig. De små historier er eksempler på, hvordan vi forestiller os, at skolepolitikken kan udfolde sig i praksis. Historierne er skrevet med inspiration fra undervisningsforløb i kommunens folkeskoler, og de er dermed også et udtryk for, at udviklingen af Jammerbugt Kommunes folkeskoler skal ske på kanten af det, vi allerede gør – med plads til forskellighed.
Arbejdsgruppen har drøftet udfordringer og muligheder omkring implementering af en ny skolepolitik. I den sammenhæng anbefales det, at der skabes ejerskab til skolepolitikken gennem konkret handling. Den etablerede praksis for beskrivelse af indsatser og tiltag på skolerne i Jammerbugt Kommune sker via de lokale skoleudviklingsplaner. Anbefalingen fra arbejdsgruppen er, at skoleudviklingsplanerne også fremadrettet bliver det baggrundstæppe, som sammen med en ny skolepolitik skal sætte retningen for skolernes udvikling for at opnå kommunalbestyrelsens ambitiøse mål. Skolerne forpligter sig dermed konkret til at inddrage 1-2 af skolepolitikkens fire temaer, når de hvert andet år reviderer skoleudviklingsplanen og sætter såvel retning som handling på den kommende tids aktiviteter. Det er arbejdsgruppens forventning, at dette vil bidrage med ejerskab til skolepolitikken samt sikre et vedvarende fokus på politikkens intention igennem formulering af og opfølgning på konkrete handlinger.
Forslaget til ny skolepolitik fremgår af bilag.
Det videre forløb
Til forskel fra den foregående skolepolitik er fritidsdelen ikke omfattet af denne skolepolitik. Fritidsdelen er en vigtig del af børnenes liv, læring og dannelse, hvorfor den fortjener sin egen politik. Der indstilles derfor til, at der bliver udarbejdet en særskilt politik for fritidsområdet. Udarbejdelsen af en ny fritidspolitik vil ske umiddelbart efter færdiggørelsen af en ny sammenhængende børnepolitik for Jammerbugt Kommune.
Forslaget til ny skolepolitik vil, efter endelig vedtagelse, være gældende fra 2020.
Sideløbende med den inddragende proces har forvaltningen forberedt forhandling om en lokal arbejdstidsaftale for lærerne i Jammerbugt Kommune. Forvaltningen har i samarbejde med Midtvendsyssel Lærerkreds planlagt en inddragende og involverende proces for arbejdet. Den fremtidige arbejdstidsaftale skal understøtte lærernes mulighed for at planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning med størst mulig kvalitet til gavn for elevernes læring og trivsel. Arbejdstidsaftalen forventes indgået i 2020 med virkning fra skoleåret 2020/21.
Økonomi
Forslaget er udsprunget af processen omkring Folkeskolen i Top 20, der har været den kommunalpolitiske overligger forud for formulering af skolepolitikken. Folkeskolen i Top 20 blev besluttet i Budget 2019, hvor der ligeledes blev afsat midler hertil. I henhold til budgetaftalen for Budget 2020 er status herpå, at der både afsættes midler til Folkeskolen i Top 20 til at færdiggøre arbejdstidsaftalen og til at udvikle folkeskolen – i alt 1 mio. i 2020 og overslagsår.
Derudover understøttes forslag til ny skolepolitik ved, at Kommunalbestyrelsen har besluttet, at de ekstraordinære besparelser for 2019 for at overholde servicerammen ikke får fuld virkning i overslagsårene.
Forslaget har været præsenteret for FagMED Skole og Dagtilbud.
Elevrådene er høringspart på forslaget. På baggrund af erfaringer fra vedtagelsen af Digitaliseringsstrategien for skole- og dagtilbudsområdet i Jammerbugt Kommune, formuleres elevrådenes høringssvar som ét samlet skriv. Repræsentanter fra elevrådene inviteres til en workshop, hvor de på tværs af skoler og i fællesskab formulerer et samlet høringssvar. Derudover er det op til den enkelte skolebestyrelse af medtage elevernes stemme i de lokale høringssvar.
Indstilling
Børne- og Familiedirektøren indstiller til Børne- og Familieudvalget,
at | forslag til ny skolepolitk sendes i høring ved skolebestyrelser, elevråd, faglige organisationer og Handicap- samt Integrationsrådet i perioden fra 29. oktober til 29. november 2019 |
Børne- og Familieudvalget besluttede, at forslag til ny skolepolitk sendes i høring ved skolebestyrelser, elevråd, ungeråd, faglige organisationer og Handicap- samt Integrationsrådet i perioden fra 29. oktober til 29. november 2019.
Skolepolitik 2019_version 21. okt: Skolepolitik 2019_version 21. okt
Kilde: Jammerbugt Kommune