Nordjysk Motor Co.
Tøjeksperten Aabybro
Kaffebaren
Springeren
Mortensens Mad
Baggesen

Hos Sol og Strand Feriehusudlejning med hovedkontor i Hune har corona-tiden sat scenen for en omfattende digital oprustning. Den markante investering sker på en forventning om, at sommerhusferie kun vil blive endnu mere populært, og at markedsandelene skal vindes digitalt.

Sol og Strand er med ca. 6.500 feriehuse til udlejning en af Danmarks største aktører i en branche, der udgør en bærende del af dansk turisme. Det er en branche, der har taget nogle tæsk, men E-commerce Manager Kristian Dybdahl Norsker er fuldstændig overbevist om, at verden igen bliver normaliseret med nye feriemønstre både hjemme og ude.

Tror på vækst i fremtiden
Corona-pandemien har derfor ikke fået Sol og Strand til at bremse det enorme digitale projekt, der allerede var sat i gang, inden katastrofen ramte i dansk turisme, og er fortsat med uændret styrke og ambitionsniveau. Tværtimod ser virksomheden det som vigtigere end nogensinde at være rustet og forberedt, når normaliteten i feriemønstrene efterhånden begynder at vende tilbage. Også selvom disse måske ser anderledes ud end tidligere.

– Vi har oplevet, at interessen for sommerhusferie har været enorm, og ser vi isoleret på sommerperioden 2020, var det nærmest et rekordår. Vi er nu på den anden side af den hårde periode med nedlukninger og restriktioner, og det indikerer stadig, at sommerhusferie er blevet meget, meget populært, siger Kristian Dybdahl Norsker.

Han forventer, at danskerne i 2022 gerne vil holde ferie i Danmark, og at de gerne vil holde en bæredygtig ferie. Det er tendenser, som kommer feriehusudlejningen til gode. Derfor er det også afgørende, at han fanger sommerhusejerne digitalt, for som sagerne står nu, er der manglende kapacitet i forhold til efterspørgslen.

Skeler til de digitalt indfødte
Den gennemgribende digitale renovering, der er sat i gang hos Sol og Strand, skal fremtidssikre forretningen ved en hel række tiltag, der modsvarer forskellige udviklinger i markedet. Den danske og den tyske version af bookingplatformen har fået nyt design og brugerflade, hele bookingsystemet er bygget op fra bunden, det store bagvedliggende setup og datahåndtering på de mange tusinde bookinger om året gentænkt forfra – og så skal det samlede digitale setup fremtidssikres og organisationen geares til selv at håndtere driften.

Derudover er fokus skærpet på at øge konverteringen, understøtte booking og inspiration fra mobilen, marketing automation, tracking og dataoptimering. Det danske site gik i luften i marts måned i år og er allerede kommet godt fra start med lovende resultater til følge. Den tyske version gik i luften i sidste uge, og når der er høstet indledende erfaringer med det nye digitale Sol og Strand, følger virksomhedens øvrige sprogversioner med.

– I vores branche ser vi rigtig meget til konkurrenterne, især de digitalt indfødte som Airbnb, fordi de er med til at sætte standarden for forbrugerens forventninger. Vores digitale platforme og muligheder er helt afgørende for, om vi ”vinder” gæsten. Samtidig kan vi nemt tabe interessen fra en potentiel gæst, hvis vi ikke lever op til hans digitale forventninger. Vi skal være bedre end konkurrenterne på den digitale brugeroplevelse, men vi må samtidig ikke adskille os for meget fra det, man er vant til. Så selve designet af brugerfladen er en balance på en knivsæg, uddyber Kristian Dybdahl Norsker.

Udvikles af Aalborg-hus
Det er det Aalborg-baserede konsulenthus Combine, som står for udvikling af den omfattende, digitale relancering hos Sol og Strand. Combine har de senere år markeret sig ved at levere netop store, digitale løsninger til virksomheder som Sanistål, Specsavers og Danæg.

– En af udfordringerne for Sol og Strand er, at det er svært at skille sig ud fra konkurrenterne i dette meget store, konkurrenceprægede marked. Derfor har vi arbejdet målrettet ud fra en forretningsstrategi om at tilbyde andre og flere digitale muligheder udover det, gæsten forventer. Det er eksempelvis facilitering af oplevelser og tilkøb af serviceydelser på ferierejsen, der passer til ens aktuelle alder, livssituation og behov. Vi ser et meget stort potentiale i på den måde at optimere og øge mersalget og konverteringsgraden, ved at skabe løsninger, der overgår oplevelsen på konkurrerende platforme, siger forretningsudviklingschef Jonas Haldrup Nielsen, som er ansvarlig for projektet og samarbejdet hos Combine.

– Planlægning af ferie og booking af sommerhus er en længerevarende beslutningsproces, og målet er ganske enkelt at konvertere de digitale gæster til kunder, uanset hvor de befinder sig i den rejse.

Kilde: Combine

Faarup skovhus
Minitel
Kaffebaren
GF Forsikring