Danskerne rejser som aldrig før, og især sommerferien benytter mange til at tage en tur til udlandet. Det lægger pres på flytrafikken, som jævnligt resulterer i forsinkelser og aflysninger. Alligevel kender de færreste deres rettigheder, når uheldet rammer.
Sommerferien nærmer sig med hastige skridt, og mange danskere kan se frem til en ferie under fremmede himmelstrøg. Ifølge tal fra Danmarks Statistik rejste rekordmange danskere til udlandet i juli sidste år, hvor næsten 1,8 millioner flypassagerer fløj fra de danske lufthavne til internationale destinationer. Det er en stigning på 7 procent sammenlignet med juli 2017.
Den øgede flytrafik skaber dog ekstra travlhed i lufthavnene, og mange rejsende oplever i den forbindelse både forsinkede eller aflyste flyafgange. Og her kan ekstraomkostninger hurtigt løbe op i et større beløb, hvis man ikke på forhånd kender sine rettigheder, lyder vurderingen fra cheføkonom hos Spar Nord Jens Nyholm:
– Selvom flyrejser generelt set er blevet billigere, så udgør rejser stadig en stor post i de fleste danskeres økonomi. Her kan flyforsinkelser, overbookninger og aflysninger medføre, at det bliver en endnu større udgift, hvis man selv skal betale for mad i lufthavnen, overnatning på hotel eller i værste fald en helt ny billet, siger han og fortsætter:
– Derfor kan det godt betale sig at kende til sine rettigheder som flypassager, inden man drager på sommerferie. Det kan nemlig i sidste ende betyde, at man får penge i kompensation i stedet for at selv at skulle punge ud.
Derfor giver Spar Nord i samarbejde med rejseportalen FinalCall.travel her tre rettigheder, som du som flyrejsende bør være opmærksom på, hvis uheldet rammer:
- Få forplejning, når flyet er forsinket
Er dit fly forsinket, og du rejser fra en lufthavn i EU, er du dækket af den såkaldte EU261-kompensation, som giver dig ret til forplejning, mens du venter. Det samme gælder, hvis du rejser med et europæisk flyselskab – uanset hvor i verden du rejser hen. Forsinkelsen skal dog vare over et vist stykke tid, før du kan forlange et måltid mad på flyselskabets regning, pointerer Flemming Lundberg Poulsen, der er chefredaktør hos rejseportalen FinalCall.travel:
– Hvis din flyvning er under 1.500 kilometer, skal der være tale om mindst 2 timers forsinkelse. Flyver du over 1.500 kilometer inden for EU eller mellem 1.500 og 3.500 kilometer uden for EU, skal forsinkelsen være mindst 3 timer, før du kan forlange forplejning. Og rejser du mere end 3.500 kilometer uden for EU, skal flyet være minimum 4 timer forsinket.
- Få dine penge retur ved lange forsinkelser
Hvis forsinkelsen er over 5 timer lang, kan du faktisk vælge helt at afbryde din rejse og få billetten refunderet. Men så længe, der ’kun’ er tale om forsinkelser, har du ikke krav på at blive ombooket til alternative rejseruter. Det skader dog ikke at spørge, om man kan komme med et andet fly, lyder rådet fra Flemming Lundberg Poulsen:
– Hvis uheldet er ude, og forsinkelsen er under 5 timer lang, har man ikke ret til at blive ombooket. Det kan dog godt betale sig at spørge flyselskabet om muligheden for at blive ombooket til en ny afgang, selv om du ikke har krav på det. Det er især en god ide, hvis du er en del af flyselskabets loyalitetsprogram eller rejser på en dyr billet, da der i så fald vil være større mulighed for at blive ombooket til en alternativ afgang, siger han og tilføjer:
– Er det ikke muligt at blive ombooket til et nyt fly, og er forsinkelsen så lang, at du er forsinket natten over, har du krav på, at flyselskabet betaler hotelovernatning, mad, drikke samt transport til og fra hotellet. Her vil hotelopholdet ofte blive arrangeret af flyselskabet, men er det ikke tilfældet, skal man selv booke et hotel for natten. Her skal man huske at finde et hotel til en rimelig pris, holde omkostningerne på et rimeligt niveau og efterfølgende indsende samtlige kvitteringer for at få beløbet refunderet.
- Bliv ombooket, hvis flyet er aflyst
Er du så uheldig, at din flyafgang bliver aflyst, er du også dækket af EU-reglerne på samme måde, som hvis dit fly er forsinket. Reglerne giver dig og dine medrejsende ret til forplejning og kompensation, hvis aflysningen vel at mærke ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder, såsom usikre vejrforhold. I tilfælde af flyaflysning har du desuden krav på at blive ombooket til en ny flyafgang, lyder det fra Flemming Lundberg Poulsen:
– I tilfælde af aflysninger har du krav på at blive ombooket til en ny flyafgang. Her vil flyselskaberne ofte gøre alt, hvad de kan for at ombooke passagererne til deres egne afgange, da det er billigst for dem – også selv om næste ledige afgang finder sted flere dage senere. I de tilfælde er det vigtigt at vide, at man faktisk har krav på at blive ombooket til et andet flyselskab, siger han.
Generelt anbefales flypassagerer dog altid at tjekke op med deres flyselskabs retningslinjer inden afrejse. Ifølge flypassager.dk skal du som rejsende sikre dig, inden du gør krav på kompensation, forplejning eller refusion, at rejsen er omfattet af europæiske regler på området. Det gør sig gældende, hvis du rejser fra en lufthavn inden for EU eller ankommer med et europæisk luftfartsselskab til EU.
Kilde: Spar Nord