Kollektiv trafik trumfer at bo nær motorvej: Store lokale forskelle
PENDLING: Kollektiv transport betyder mere på boligjagten end motorvej, men der er forskelle mellem unge, børnefamilier og ældre, viser stor spørgeundersøgelse blandt danskerne
Er et stoppested eller en pendlervej til bilen vigtigst for dig?
Hvis det står til regeringen, skal vi bruge 106 mia. kroner på infrastrukturen frem mod 2035.
40 mia. skal bruges på kollektiv trafik, 47 mia. kr. til bilisme og veje fremgår det af planen for infrastrukturen.
Og transport har stor betydning for, hvor vi har lyst til at bo, viser en undersøgelse fra YouGov for ejendomsmæglerkæden Home blandt godt 2000 danskere.
I Homes flyttebarometer udpeger folk de tre vigtigste ting for beliggenheden af et kommende hjem.
- 25 % af befolkningen har ‘nærhed til offentlig transport’ blandt de vigtigste parametre for boligvalget.
- Modsat er det kun 6 %, der har nærheden til en motorvej/hovedvej i forbindelse med pendling med i deres personlige top 3.
- Se tal for landsdele og områder efter urbaniseringsgrad i tabeller herunder.
Forskel mellem landsdele – og mellem land og by
– Undersøgelsen viser, at der fortsat er mange danskere, der vægter kollektiv transport højt, selv om vi har rigtig mange biler i Danmark. Ønsket om kollektiv transport topper i København med 42 % og Københavns Omegn med 37 %, og det er mindst i Sydjylland med 11 % og Vestjylland med 16 %, siger Michael Dalsager, der er senior kommunikationskonsulent i Home.
Forskellen mellem hovedstaden og de jyske landsdele er signifikant, understreger YouGov. Undersøgelsen viser også, at den kollektive transport anses som vigtigere for boligvalget i de store byer end ude på landet.
- Ønsket om en motorvej til pendling er mere lige, viser undersøgelsen. Dog ses der en tendens til, at Fyn og Københavns Omegn er mest glade for motorvej til pendling – her har hhv. 9 % og 8 % ønsket i top 3.
– Det er flere end i Vestjylland, hvor kun 2 % har motorvejen i toppen af prioriteterne, siger Homes talsperson.
Det er især unge mellem 18-29 år og seniorer over 60 år, der er interesserede i at bo med fælles transportmidler i nabolaget (hhv. 31 % og 27 %).
Mere motorvej til familier med børn
Den gode pendler-motorvej vægtes højest blandt familier med småbørn (13 %), mens den betyder mindst for pensionister og ikke erhvervsaktive uden hjemmeboende børn (3 %).
– Når vi ikke længere skal køre på arbejde, betyder motorvejen mindre, mens det betyder rigtig meget, når vi både har en arbejdsdag og en hverdag med børn, siger Michael Dalsager og tilføjer:
– Kan vi få begge dele i et område – både gode bus- og togforbindelser og gode veje – så er kombinationen selvfølgelig at foretrække for de fleste. Vi kan godt lide at have muligheden for at vælge.
At der er gode transport-muligheder har også stor betydning i bred forstand for et område, fordi det tiltrækker og fastholder virksomheder, indbyggere og turister – og dermed arbejdspladser, fremhæver Home.
*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2034 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 1. – 7. februar 2021.
Nærhed til motorvej/hovedvej (eks. til pendling) | Tæt på offentlig transport (eks. til pendling) | |
Byen København | 5% | 42% |
Københavns omegn | 8% | 37% |
Østsjælland | 3% | 32% |
Nordsjælland | 7% | 23% |
Fyn | 9% | 22% |
Nordjylland | 7% | 22% |
Vest- og Sydsjælland | 7% | 21% |
Østjylland | 6% | 21% |
Vestjylland | 2% | 16% |
Sydjylland | 6% | 11% |
Tæt på offentlig transport (eks. til pendling) | Nærhed til motorvej/hovedvej (eks. til pendling) | |
Hovedstadsområdet | 40% | 6% |
Storby (over 100.000 indbyggere) – men ikke hovedstadsområdet | 24% | 8% |
Bymæssig bebyggelse 50.000-100.000 indbyggere | 23% | 7% |
Bymæssig bebyggelse 10.000-49.999 indbyggere | 19% | 6% |
Bymæssig bebyggelse under 10.000 indbyggere | 18% | 6% |
Udenfor bymæssig bebyggelse – landområde | 15% | 4% |