Nye forbrugsmålinger betyder, at bilerne siden 1. januar officielt kører kortere på literen. Og fra 1. april giver det sig udslag i afgiften, der i mange tilfælde stiger lidt eller en del. Men FDM råder bilkøbere til at slå koldt vand i blodet – og arbejder i øvrigt for, at en afgiftsstigning i gennemsnit slet ikke skal ske.
Bilerne bliver dyrere fra 1. april. Nogen gør i hvert fald. Men mange vil formentlig beholde prisen, og der er også eksempler på modeller eller modelvarianter, som falder lidt i pris.
Prisændringer skyldes, at det fra 1. april er det nye WLTP-forbrugstal, der bruges i beregningen af registrerings- og ejerafgifter.
Den nye norm betyder, at nye biler officielt kommer til at køre kortere på literen. Variationen er stor, men ofte er det omkring fire km pr. liter.
Nogle af Toyotas hybridmodeller er hårdere ramt. En Yaris Hybrid er styrtet fra ca. 30 til 20 km/l.
Peugeot 3008 med 130 hk diesel er faldet til 19,2 km/l fra 25,0. De 25 km/l var endda efter en ’mellem-norm’ ofte kaldet NEDC-2 eller NEDC-BC. Efter den oprindelige NEDC-norm kørte en ældre dieseludgave hele 26,0 km/l, så nedgangen på papiret er til at få øje på.
Selv om staten kompenserer delvist, vil listeprisen for mange biler stige fra. 1. april.
VW Up GTI er faldet fra 20,8 til 17,9-17,5 km pr. liter.
Læs også: Ny målemetode – det betyder WLTP
Listepriser stiger 1. april
Selv om staten kompenserer delvist, vil listeprisen for mange biler stige fra. 1. april. VW siger, at Up vil blive 10.000-11.500 kr. dyrere, Polo 8.000-18.000 kr. og Golf 12.000-23.000 kr.
Toyota annoncerer prisstigning på 10.000 kr. på Aygo (12.000 kr. med automatgear), 6.000 kr. på en højt udstyret Yaris og 16.000 kr. på C-HR hybrid.
Hos Peugeot mener man, at en 3008 skal koste 17.000 kr. mere, uanset om det er benzin eller diesel.
Der er dog også eksempler på mindre fald i afgift (og pris). Det kan være omkring 4.000-8.000 kr. og gælder for biler, hvor forværringen i brændstoføkonomi er mindre end 21 procent.
I bilbranchen vurderes det generelt, at mikrobiler bliver relativt hårdest ramt.
‘Køb nu, køb nu!’
Men selv om nogle biler stiger, har FDM både i annoncer og i bilsælgeres salgstale over for kunder set overdrevne påstande om, at bilerne bliver meget dyrere, og at man skal skynde sig at købe inden 1. april. (indregistreringsdatoen er afgørende).
– Vi kan ikke altid få prisstigninger til at passe, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Sidste år fik FDM i samarbejde med DI Bilbranchen og De Danske Bilimportører overbevist politikerne om, at der var behov for en kompensation, så det ikke blev forbrugerne, der via højere afgifter skulle betale for, at bilfabrikanterne i årevis har haft lov til at teste biler ud fra urealistiske krav.
21 pct. længere på literen – skatteteknisk
Det betyder, at WLTP-forbrugstallene fra 1. april skal ganges med 1,21 for at få det forbrugstal, der anvendes til at beregne afgifterne. En bil, der f.eks. er faldet til 18,5 km pr. liter efter WLTP-normen, får så et afgiftsteknisk km pr. liter-tal på 22,4.
FDMs råd til bilkøberne er derfor at se sig godt for og slå koldt vand i blodet.
– Når FDM gennemgår de annoncerede afgiftsstigninger, er det langt fra i alle tilfælde at tallene stemmer, og det er nemt få den tanke at flere importører bruger afgiftsstigningen til at kamuflere en generel stigningen i bilernes pris, siger Torben Lund Kudsk.
FDMs råd til bilkøberne er derfor at se sig godt for og slå koldt vand i blodet. Der er givetvis gode tilbud at hente, men dels arbejdes der intensivt for at forhindre afgiftsstigningerne, dels er det tydeligt, at forhandlerne forsøger at skabe en brændende platform, der kan fremme bilsalget.
Konkurrencen kan betyde, at priserne tilpasses (læs: falder) løbende efter 1. april.
Ændringerne skyldes, at EU og dermed Danmark er gået over til en ny målemetode for bilers brændstofforbrug. Den nye norm, kaldet WLTP, er mere realistisk end den gamle, NEDC, og dermed bliver de officielle km/l-tal i varierende omfang dårligere.
Det ændrer ikke på, hvor langt bilerne kører i virkeligheden, men det påvirker registreringsafgiften og i mange tilfælde også ejerafgiften.
Læs også: Nu sender SKAT afgiftskroner retur
Nye forbrugstal indført 1. januar
Derfor ændres priserne
Nye biler får et fradrag/tillæg i registreringsafgiften for at køre langt/kort på literen.
Benzinbiler får et nedslag på 4.000 kr. for at køre over 20 km/l og en straf på 6.000 kr. pr. km under 20 km/l. For dieselbiler går grænsen ved 22 km/l.
Hvis det officielle tal f.eks. falder 4 km/l, kan det øge afgiften med op til 24.000 kr. Forinden er km/l-tallet skatteteknisk forbedret med 21 procent for at kompensere, men det er ens for alle biler. Nogle biler bliver derfor en smule billigere eller holder prisen, mens andre stiger lidt eller en hel del.
Danske bilforhandlere/importører har siden 1. januar 2019 skulle angive de nye brændstoftal over for kunder, og som planen er nu, skal WLTP-tallene bruges til bilers afgiftsberegning pr. 1. april.
Det gælder altså fabriksnye biler, der indregistreres fra den dato. Elbiler er for længst gået over til WLTP.
Da EU har beregnet, at alle biler i gennemsnit får øget det officielle forbrug 21 procent, har Folketinget vedtaget at regulere brændstofforbruget med 21 procent i forhold til at beregne afgift.
De er 21 procent er ens for alle biler, selv om biler og modelvarianter påvirkes meget forskelligt af den nye målemetode.
Læs også: Sådan kører du langt på literen
28-29 procent kortere i gennemsnit
Det har dog vist sig, at for den danske miks af nybilsalg er forværringen omkring 28-29 procent i gennemsnit, så FDM arbejder sammen med den danske bilbranche for, at kompensationen skal være på det niveau, så biler i gennemsnit ikke bliver dyrere at købe efter 1. april.
Ejerafgiften, der betales hvert halve år, berøres også og kan stige, hvis bilens officielle forbrug trods de 21 procent korrigering tipper op i en dyrere kategori
– Det skal man være opmærksom på, og det kan betyde meget for bilisters samlede udgifter over årene. En bil bliver i gennemsnit 16 år i Danmark, og en stigning i ejerafgiften bliver dermed til mange penge over årene, hvilket kan afspejle sig i brugtvognspriserne, siger Torben Lund Kudsk.
Kilde: FDM