Aldrig har vi – historisk set – haft mere tid til os selv. Alligevel viser en ny undersøgelse fra Aller Analytics, at tid er den største mangelvare for kvinder i Danmark. En paradoksal virkelighed, kvinderne selv og ikke mindst mediehuse samt annoncører må tage seriøst. Men hvordan?
Denne artikel undersøger hvilken helt specifik kommunikation, læseren kræver på baggrund af fakta – og giver samtidig et par bud på, hvordan vi reelt set kan få mere ud af den sparsomme tid, vi har til rådighed. I denne uge udfoldes den sidste Aller Agenda: Nem hverdag – lifehacks og quickfixes.
Jeg skal forsøge at gøre det kort. Jeg ved, du har meget andet at se til – statistikkerne har sladret om dig.
Hvis bare!
Vi kender det alle sammen. ”Hvis jeg bare havde mere tid”, siger vi og sukker endeløst for os selv, mens vi tænker på alle de mange muligheder, vi automatisk ville få med flere timer i døgnet. Hverdagen ville blive nemmere. Hverdagen ville blive bedre. Altid ville der være rent og pænt i vores hjem. Aldrig mere ville vi komme for sent til træningstimen eller se de skuffede ansigter fra vores børn, der igen er de sidste til at blive hentet.
Hvis du har siddet og tænkt ”hvis bare” for dig selv for nyligt, er du bestemt ikke alene. Faktisk viser et nyere studie, præsenteret af Aller Analytics, at 41% af de i alt 2.013 adspurgte kvinder over 18 år føler sig stresset i deres hverdag. Samtidig føler hele 57% af danske kvinder at der er meget, de skal leve op til – et tal, der stiger til hele 85% hvis vi kigger iblandt de 18 til 29-årige. Det gør indtryk! Både på den måde vi opfatter værdien af den tid, vi har til rådighed – og det indhold, vi vælger at konsumere. Der er ikke tid til slinger i valsen eller dårlig kvalitet. Som publist er Aller derfor forpligtet til at levere indhold, der giver mening og værdi for læserne. Ganske enkelt.
Vi køber tid, når den ikke slår til
Flere timer i døgnet får man ikke automatisk – og de danske kvinder må altså prioritere benhårdt for at få hverdagen til at gå op i en højere enhed. Det kræver, at vi vælger nemme løsninger dér, hvor det giver mening. Du kender vel allerede ordene ’convenience’ og ’lifehacks’? – Et konkret udfald af hverdagens hastværk.
Et af de største tendenser når det kommer til tidsoptimering, finder vi i den måde, vi konsumerer madvarer – for flere og flere handler dagligvarer online. Faktisk handler hele 14% af de adspurgte kvinder dagligvarer online hver måned. 11% af kvinderne modtager i perioder måltidskasser – en procentdel, der stiger til 24% blandt alenemødre – hvem kan bebrejde dem? Derudover kommer takeaway, som også er blevet danskernes nye darling. Hastemad er vores nye, bedste ven. Det bekræfter også indsigterne fra Aller Analytics: vi køber os til mere tid, når vi ikke kan finde den andre steder.
Convenience og lifehacks, ja tak!
Som kvinde i slut 20’erne kan jeg kun bekræfte resultaterne af indsigterne: danske kvinder køber sig ikke kun til mere tid, når aftensmaden skal sikres. Også når medier konsumeres online og offline, leder vi ofte efter nemme how-to-guides, der guider os til at springe over, hvor det tidsmæssige gærde er lavest. Dermed ikke sagt at indholdet ikke skal være af kvalitet – for vi er selvsagt blevet langt mere kritiske overfor det indhold, vi bruger den sparsomme tid på. Samtidig viser studierne, at indholdet skal afspejle en ufrelst hverdag i balance; det er ok, at det roder i dit hjem. Det gør det også i mit.
Da Aller Analytics spurgte de mere end 2.000 kvinder, hvordan medierne, de engagerer sig med, formår at omfavne diskursen ’nem hverdag’, svarede størstedelen at indholdet, de er eksponeret for generelt i mediebilledet, er ’idylliserende’, ’tidskrævende’ og ’ikke guidende’. Vi oplever altså det modsatte af det, vi i virkeligheden brøler febrilsk efter. Hvad kan mediehuse og annoncører gøre for at være den hjælpende hånd på skulderen – den, der beroligende guider?
Lykkeligere uden
Med den fjerde Aller Agenda, Nem hverdag – Lifehacks og Quick-fixes, håber vi i Aller, at vi kan være med til at ændre de kedelige udsagn nævnt ovenfor. Som mediehus, der kommunikerer til flere millioner kvinder månedligt, har vi et nødvendigt ansvar for at tage kvinderne i hånden, (forstå dem fremfor alt), og sikre kvalitetsmæssigt indhold, der har en positiv indflydelse på livet, som det leves. Vi skal tilbyde et fællesskab, hvor kvinderne kan spejle sig i hinanden med indhold, der lærer dem at forstå dem selv og deres omgivelser bedre. Det er i sandhed grundlæggende marketingteori, man lærer i første time: kend din målgruppe og hjælp dem. Ellers kommer du ingen vegne.
Femina og Psykologi er to af de medier, der ikke spilder tiden. Med artiklen ’Lykkelig Uden’ kom Aller Agendaen under kærlig, redaktionel behandling, og budskabet til de tidsramte kvinder var klart: vælg fra! Sig nej! At have overskud i hverdagen handler nemlig om at have energi nok – og den nemmeste måde at få energi på, er at starte med at droppe alt det, der sluger energi. Det handler ikke om at ’overleve’, men om at leve. Det nye quickfix er altså ikke at prøve at quickfixehele tilværelsen, men tværtimod om helt bevidst at vælge fra. Og det er ret nemt, siger sundhedsredaktør på femina og chefredaktør på Psykologi, Christina Bølling. Hun uddyber:
– Det nye quickfix er at vælge fra og sige ’jeg kan desværre ikke’ eller ’jeg gider ikke’. I stedet for at løse problemerne, så skub dem væk. Og hvis nyhederne gør dig i dårligt humør, så lad være med at åbne avisen. Hvis bukserne ikke passer og du ikke gider at løbe, så dans og køb bukserne et nummer større’. Det vi søger, er jo lykken, og den kan vi vælge lige her ved at vælge fra.
Kvalitet, klarhed og overskuelighed
Artiklen om fire kvinders bevidste fravalg af f.eks. børn, chef og nyheder, omfavnede essensen af agendaen Nem Hverdag. Det væsentlige af Aller Analytics indsigtsstudie var netop, at kvinder kræver indhold, der har kvalitet, klarhed og er overskueligt. Kvalitet, fordi målgruppen som nævnt ikke har tid til indhold, de ikke føler er værdiskabende for dem. Klarhed, da budskabet altid skal være nemt af afkode og guidende. Overskuelighed, da indholdet skal være velstruktureret i en sådan grad, at det ikke er mere komplekst end at man kan rumme det og hurtigt danne sig et overblik over indholdets formål.
I 2019 siger din kvindelige målgruppe altså nej tak til at blive vildledt med halvlunkne budskaber og overflødigt, tidskrævende kommunikation. Det vigtigste råd, Aller Agendaen Nem Hverdag derfor giver mediehuse og annoncørerne derude, er:
Fortæl dit budskab med kvalitet, klarhed og overskuelighed. Hvis du formår at gøre det, vælger læserne dig til i stedet for fra.
Jeg tjekker ud nu. Den måltidskasse bestiller ikke sig selv. Det kunne spare mig tid, hvis den gjorde…
***
Af Kirstine Salling Juhl, Native Development Manager i Aller Mediesalg