K.E.C. Jammerbugt Kulturcenter
Staudemarken
Hop og rul

Vores spisevaner har indflydelse på næsten alt, hvad der foregår i kroppen – både det mentale og det fysiske. Mange mænd får ikke tilstrækkelige næringsstoffer igennem deres kost og livsstil, så derfor er det oplagt at tage nogle kosttilskud. Vi ser på de vigtigste af slagsen – specifikt til mænd!

Hvorfor tage kosttilskud?

Ifølge Med24 er der studier, der viser, at mere end 90% af danske mænd ikke får den anbefalede mængde vitaminer, mineraler og fedtsyrer. Det skyldes primært en dårlig kost og for lidt solskin.

For at rette op på problemet kan man vælge at tage kosttilskud. Enkelte kosttilskud kan hjælpe på testosteronniveauet, fertiliteten, det generelle velvære i dagligdagen, og nogle kosttilskud kan endda også hjælpe på den mentale indstilling til livet. For eksempel er der mænd, der har behandlet psykiske problemer som præstationsangst ved at tage deres helbred mere seriøst. Næringsstoffer har rigtig stor indflydelse på, hvordan vi har det. Derfor anbefales det stærkt at tjekke op på eventuelle mangler, hvilket kan gøres med en blodprøve hos lægen. Ellers bør følgende tilskud være rigtigt gode for mænd, som mangler ekstra energi og drive i hverdagen.

1. D-vitamin

Formentligt det vigtigste vitamin af dem alle. D-vitamin får vi primært fra solskin, men i Danmark er der det problem, at solen ikke altid skinner ret meget. Det kan give et underskud af D-vitamin. Desuden kan brug af solcreme og forurening også gøre det svært for kroppen at optage D-vitamin, så i mange tilfælde er det nødvendigt med et tilskud.

D-vitamin bidrager til sunde knogler og tænder, og det har enorm indflydelse på immunforsvaret. D3 er den mest potente variant, som de fleste eksperter anbefaler. Det er også kendt som cholecalciferol som reelt er et hormon. D-vitamin er blandt andet vigtigt i forbindelse med produktionen af testosteron. Det hjælper også meget på humøret – hvilket du sikkert ved, da det giver et humørboost at tilbringe tid i solen. Nogle mænd har fået styr på deres rejsningsproblemer og impotens ved at indtage mere D-vitamin.

2. Zink

Zink er ikke et vitamin, men derimod et mineral. Det er vigtigt for immunforsvaret og for den optimale produktion af kønshormoner. Det er populært blandt atleter og bodybuildere, og det er et mineral, som alle mænd bør sætte fokus på.

Zink kan nemlig også hjælpe mod rejsningsbesvær. Mineralet øger også libido hos mange mænd, hvilket kan give mere selvtillid i sengen.

Desværre er zink indimellem svært at få i kosten, da fødevarer i dag indeholder mindre zink end tidligere. De bedste kilder er kød, nødder, frø og havre. Et tilskud er en god idé, hvis du ikke får nok igennem kosten. Her kan du enten overveje et rent zinktilskud, eller det populære ZMA som er en kombination af zink, magnesium og vitamin B6, som mange mænd er begyndt at tage.

3. Omega 3

Fiskeolie lyder umiddelbart ikke så interessant, men det er enormt vigtigt fra et sundhedsperspektiv.

Omega 3 er en fedtsyre som fisk er den primære kilde til. Hvis du ikke spiser fisk regelmæssigt, så er der en rigtig stor risiko for, at du også har mangel på omega 3 fedtsyrer. Omega 3 hjælper med at varetage almindelige kropsfunktioner som kontrol af blodet, samt at danne nye hjerneceller. Videnskaben viser også, at der er en relation mellem mental velvære og omega 3 indtag. Hvis du lider af depression er det altså et tilskud, der er værd at overveje. I alle tilfælde er det enormt sundt for kroppen.

Omega 3 er bedst at indtage i form af flydende fiskeolie. Der findes dog også tabletter som virker ganske udmærket.

4. Maca

Måske har du hørt om maca, som er en plante fra Peru. I hundredvis af år har den været kendt for at øge mænds virilitet. I vesten sælges maca i pulverform, og det er et meget næringsrigt pulver, som har visse aktive stoffer, der aktiverer libido og virilitet hos mænd på en naturlig måde.

Maca har dog ikke den bedste smag, og det er bedst at blande pulveret med juice frem for med vand. Små mængder er tilstrækkeligt, men sørg for at du får en god og økologisk version af maca.

5. Granatæblejuice eller ekstrakt

Granatæblejuice og granatæbleekstrakt forbindes med højere testosteronniveau hos mænd. Det hjælper blandt andet på fysiske rejsningsproblemer, og det øger sexlysten og selvtilliden. Granatæblejuice kan købes drikkeklart, men det kan også laves derhjemme af friske granatæbler. Et nemt, billigt og tidssparende alternativ er at tage tabletter med granatæbleekstrakt.

Konklusion

Ofte er det kombinationen af flere gode næringsstoffer, der for alvor giver resultater. Hvis du ønsker mere velvære i hverdagen, giver det mening at sætte mere fokus på kost og næring. Hvis du forsøger at få mere sexlyst eller eventuelt modvirke præstationsangst, så er det vigtigt at huske, at det ofte er en kombination af noget fysisk og noget psykisk. Optimal næring viser sig i stigende grad at kunne løse de problemer hos mænd, da de har indflydelse på hormonniveauet, blodomløbet og meget mere. Kroppen skal som helhed fungere godt, og det gør den kun, når vi får den næring, vi har behov for.

Bosætning Jammerbugt
Lica Totalservice
Ballast – KFUM
Hop og rul