Mere end 9 ud af 10 danskere er klar til at konfrontere en person, som er på vej til at køre bil alkoholpåvirket. Vi har heller intet imod selv at blive spurgt. Men det er ikke fordi, vi synes, det er en let samtale. To ud af tre opfatter indblandingen som tabubelagt.
En ny undersøgelse udført af Analyse Danmark for UlykkesLinjen viser, at et meget stort flertal af danskerne er klar til at stoppe eller i hvert fald tale med folk, som med store eller mindre promiller er på vej ud i trafikken. Det gælder især, hvis personen er på vej til at sætte sig ved bilrattet. Ved mistanke om at promillen er bare lige over grænsen for det tilladte, vil 93 % enten ’helt sikkert’ eller ’overvejende sandsynligt’ sige noget til en person, der vil køre bil. 75% siger, at de vil stoppe bilisten. Kun 4% svarer, at de ikke vil gøre noget.
Vi bekymrer os også nok for dem, der har drukket og vil hjem på cykel eller til fods. Flertallet vil gribe ind. Halvdelen (51%) vil gribe ind over for en person, der vil gå hjem, hvis vedkommende er for fuld til at tale tydeligt og gå lige. 73 % vil stoppe en meget fuld cyklist.
Mette Lundstrøm Jørgensen, projektchef for UlykkesLinjen: ”Undersøgelsen viser, at langt de fleste har forstået, at alkohol ikke hører hjemme i trafikken. Det er meget positivt. Men når 12% af alle ulykker involverer alkohol, kan noget tyde på, at der nogle sociale barrierer, der stopper os fra at tage stoppe andre. Undersøgelsen viser jo også, at det stadig af de fleste opfattes som tabu at blande sig.”
Efter ulykken: Bare nogen havde grebet ind
I undersøgelsen svarer to tredjedele ja til, at det i høj grad eller i nogen grad er et tabu at konfrontere andre, før de skal ud i trafikken med en mistanke om for stort alkoholindtag. To ud af tre føler sig mest ansvarlige over for nogen, de kender.
Det virker umiddelbart paradoksalt, at vi på den ene side er klar til at spørge og blive spurgt, om der er røget for meget indenbords, mens vi på den anden side ser det som et tabu at tage den samtale. Men det ligger dybt i os, at det er svært at blande sig. Vores opfordring er: Bland jer! Alle de svært ramte mennesker som vi hjælper efter en alkoholrelateret ulykke ville ønske, at der var nogen, der havde grebet ind i tide”, siger Mette Lundstrøm Jørgensen.
——————————————————————————————–
Information og kontakt
- Jan Hybertz Gøricke, Rostra Kommunikation, mobil: 2921 1665, e-mail: jhg@rostrapr.com
- Mogens Folkmann Andersen, UlykkesPatientForeningen, mobil: 22 52 86 46, e-mail: man@ulykkespatient.dk
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udført af Analyse Danmark for UlykkesLinjen i november 2018. I alt 1036 online interviews er gennemført og vægtet i undersøgelsen. Ved offentliggørelse af data fra undersøgelsen skal Analyse Danmark og UlykkesLinjen angives som kilde.
Om UlykkesLinjen
UlykkesLinjen giver gratis og uvildig vejledning for at hjælpe ulykkespatienter og deres pårørende til at tackle de udfordringer, der kan opstå efter en ulykke. Ved telefonerne sidder en erfaren gruppe af rådgivere, der kan trække på et bagland af specialister, bl.a. jurister, læger, fysioterapeuter, psykologer og ergoterapeuter, der er tilknyttet UlykkesPatientForeningen. Initiativet til UlykkesLinjen er skabt i samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og UlykkesPatientForeningen. UlykkesLinjen modtager økonomisk støtte fra Offerfonden og har tilbudt gratis og uvildig vejledning siden august 2015.
Kilder: Trafikulykker for året 2017, Vejdirektoratet