Budgetaftale 2021 for Jammerbugt Kommune
Alle 27 medlemmer af kommunalbestyrelsen har den 4. september 2020 indgået en fælles aftale om Jammerbugt Kommunes budget for 2021-2024. Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Borgerlisten står dermed bag aftalen.
Budgetaftalen udtrykker vilje til at stå sammen
Budgetaftalen er udtryk for, at der i kommunalbestyrelsen er vilje til et bredt politisk samarbejde og fælles ansvar for kommunens udvikling. Traditionen for brede forlig fortsætter dermed.
Gennem en årrække har udviklingen i Jammerbugt Kommune været præget af faldende ledighed, en stigende erhvervsfrekvens og vækst i antallet af arbejdspladser. Antallet af nystartede virksomheder har været højt og turisterhvervet har oplevet en stærk fremgang, med meget flotte stigninger i antallet af overnatninger.
Men COVID-19 har også i Jammerbugt Kommune skabt usikkerhed hos både virksomheder og lønmodtagere. De statslige hjælpeordninger betyder dog sammen med aftalen om kommunernes økonomi, at de økonomiske konsekvenser for Jammerbugt Kommune ikke forventes at påvirke den borgernære service.
Samtidig peger udligningsreformen i den rigtige retning med større forudsigelighed i budgetterne og flere penge til Jammerbugt Kommune.
Dette giver mulighed for fortsat at prioritere de store serviceområder og følge med den demografiske udvikling på områder som børnepasning, skoler, senior- og handicapområdet. Samtidig skaber det rum til at gennemføre en række ambitiøse, men nødvendige anlægsinvesteringer indenfor blandt andet skoler, børnehaver, haller mv.
Som led i den løbende effektivisering og optimering af driften, er der i budgettet for 2021 gennemført en række tilpasninger og ændringer. Dette har givet mulighed for at prioritere nye tiltag, så Jammerbugt Kommune fortsat kan udvikle sig.
Budgetaftalen sikrer et historisk højt investeringsniveau, så Jammerbugt Kommune kan fortsætte planen med at forbedre de fysiske rammer for velfærd. Bl.a. er der afsat midler til skolebyggeri i Jetsmark, renovering og udbygning af Jetsmark Idrætscenter, samt Idrætscenter Jammerbugt i Fjerritslev og udbygning af børnehaverne i Nørhalne og Fjerritslev. Samtidig fastholdes niveauet for vedligeholdelse og istandsættelse af kommunens egne bygninger og anlæg. Desuden er der i anlægsbudgettet for 2021 plads til at gennemføre og afslutte de fremrykkede anlægsprojekter, Kommunalbestyrelsen igangsatte i 2020 i forbindelse med COVID-19.
Forligspartierne ønsker derved at understøtte udviklingen af Jammerbugt Kommune som et attraktivt sted at bo og etablere sig både for borgere og virksomheder.
Den fortsatte udvikling af Jammerbugt Kommune skal bl.a. ske ved at skabe driftsoverskud som kan sikre et tilstrækkeligt råderum til investeringer og udviklingstiltag. Driften skal fortsat optimeres og effektiviseres, hvor det er muligt.
Jammerbugt Kommunes økonomistyringsprincipper fik i begyndelsen af 2020 et serviceeftersyn, hvor regler og principper for bl.a. økonomisk decentralisering præciseret og opdateret. Der er fortsat mulighed for at overføre ubrugte midler op til en grænse på 10 pct. af budgettet. Tilsvarende er det muligt at ”låne” af næste års budget.
Med udgangspunkt i de opdaterede økonomistyringsprincipper, ønsker forligspartierne at frigive opsparede midler fra tidligere år, som det af hensyn til overholdelse af servicerammen har været nødvendigt at ”indefryse”. Der frigives derfor 10 mio. kr. (netto) hvert år over de næste tre år. Midlerne kan anvendes til at styrke arbejdet med kerneopgaven. Da midlerne ikke er jævnt fordelt mellem institutionerne, skal forvaltningen i dialog med institutioner og bestyrelser udmønte midlerne på en måde, så de bliver til mest muligt gavn og glæde for borgere og medarbejdere.
Hovedtal fra budgetaftalen
Budgetaftalen for det kommende års budget indebærer, at skatteprocenten og grundskyldspromillen fastholdes på det nuværende niveau. Der budgetteres med et driftsoverskud på 142,2 mio. kr., anlægsinvesteringer på 155,4 mio. kr. og nettoafdrag på gælden med 56,1 mio. kr. Samlet indebærer budgetaftalen et kassetræk på 22,7 mio. kr. Den gennemsnitlige likviditet forventes ved udgangen af 2021 at være ca. 131,0 mio. kr.
Aktiv involvering af MED-systemet og brug af høring
Processen med udarbejdelse af budgettet for 2021 er sket i et forløb, hvor MED-udvalgene aktivt har taget ansvar for at kvalificere omstillingsforslagene. Dette har medvirket til at sikre, at alle vinkler og konsekvensen af forslagene er blevet drøftet.
Efter indstilling fra direktionen sendte Økonomiudvalget d. 19. august 2020 en række omstillingsforslag i ekstern høring. Høringen sluttede d. 31. august 2020.
Politiske fokuspunkter – budgetbemærkninger til driftsbudgettet
Pulje til de specialiserede områder
Udviklingen på det specialiserede børne- og voksenområde har været præget af en stor tilgang af borgere med særlige behov. Udgiftsniveauet ligger et stykke over såvel landsgennemsnittet som gennemsnittet for kommunerne i Region Nordjylland. Derfor har Jammerbugt Kommune udarbejdet strategiplaner for de to områder. Planerne indeholder en række pejlemærker for udviklingen i de kommende år og har til formål at nedbringe udgiftsniveauet samtidig med, at kvaliteten af indsatserne kan fastholdes.
Ambitionen er at opnå målene i strategiplanerne, men for at imødekomme eventuelle budgetudfordringer i 2021 er der afsat en pulje på 18 mio. kr. Midlerne kan udmøntes i forbindelse med den sidste budgetopfølgning i 2021, hvis det viser sig, at budgetforudsætningerne ikke holder.
Udviklingen på det specialiserede voksenområde
Det specialiserede voksenområde oplever allerede nu, men vil særligt i de kommende år opleve, at stadig flere børn og voksne rammes af psykiatriske udfordringer. En udvikling der bekymrer og som gør, at Jammerbugt Kommune de kommende år vil omlægge den kommunale tilbudsvifte således, at der vil være et stigende fokus på den forebyggende og tidlige indsats for særligt ”unge” voksne. En indsats der gerne skal sikre, at de ”unge” voksne ikke hænger fast i det kommunale system, men vil blive i stand til at leve deres eget liv, med de mestringsstrategier den kommunale indsats skal resultere i.
En sådan indsats vil kræve, at medarbejdernes faglighed får et styrket fokus således, at de tidlige sociale indsatser sker i et samarbejde på tværs i Jammerbugt Kommune med inddragelse af alle relevante fagområder. En indsats der skal sikre en oplevelse hos borgerne som værende helhedsorienteret og sammenhængende og med fokus på den recovery-orienterede tilgang i mødet og arbejdet med borgerne.
Udgiftspresset på det specialiserede område kræver fortsat nytænkning i opgaveløsningen for, at Jammerbugt Kommune fortsat kan opretholde samme serviceniveau og kvalitetsstandarder som hidtil. Budgetrammen for 2021 tager udgangspunkt i budgetaftalen for 2020, som sigter mod at Jammerbugt Kommune nærmer sig samme niveau som sammenlignelige kommuners udgiftsniveau.
Der er besluttet strategiplaner for både børne- og voksenområdet. Strategierne forsætter ind i 2021 og overslagsår, men strategier gør det ikke alene, og der er brug for at skabe en tryghed for borgere, der søger hjælp. Initiativer til at støtte det specialiserede område på tværs må ikke komme i konflikt med servicerammen, derfor afsættes bufferpujlen på 18 mio. kr., der kan frigives i forbindelse med årets sidste budgetopfølgning
Et særligt fokus i 2021 vil være udmøntning af de potentialer der ses med den godkendte hjemtagelsesstrategi og særligt i forhold til nærhedsprincippet, kvalitet og økonomi. Ligeledes vil der være et styrket fokus på de indsatser og dermed målopfyldelsen der iværksættes, i forhold til de enkelte borgere og den afledte økonomi.
Der arbejdes kontinuerligt på at nedbringe omgørelsesprocenten på klagesager i Ankestyrelsen på begge områder.
Demografiregulering til det private skole- og dagtilbudsområde
I Jammerbugt Kommune udgør det private skole- og dagtilbudsområde en del af kommunens samlede forpligtigelse på området, og forældrene kan frit vælge det tilbud, der passer til deres behov. Med denne budgetaftale sikrer vi, at der tilføres midler til dækning af demografisk betingede merudgifter, som følge af et stigende børnetal på det private skole- og dagtilbudsområde.
Svømning til private dagtilbud
I forbindelse med Budget 2021 er Kommunalbestyrelsen enige om, at der fremover sikres lige muligheder for kommunale og private tilbud i forhold til brug af svømmehaller. Der afsættes et beløb på 50.000 kr. i en pulje, som kan bruges til at dække de private dagtilbuds udgift til svømning.
Kvalitetsløft til alle daginstitutioner
Med budgetaftalen sker der et kvalitetsløft i form af en højere normering i daginstitutioner. Dette er et afgørende skridt på vejen mod at styrke kvaliteten i alle daginstitutioner i Jammerbugt Kommune.
Børn tilbringer en stor del af deres tid i dagtilbud og vi har alle et ansvar for, at vores børn får den bedste start på livet. Vi har derfor en unik mulighed for igennem dagtilbud af høj kvalitet at gøre en positiv forskel for alle børn – og især for udsatte børn. Høj kvalitet i dagtilbud – kommunale såvel som private –bliver skabt i hverdagen, og det understøttes bl.a. af normeringen.
En højere normering i daginstitutionerne giver bedre muligheder for, at der i den enkelte daginstitution er kvalificeret og tilstrækkeligt pædagogisk personale. Dygtige pædagogiske personaler, som har tid og kompetencer til at tilrettelægge udviklende læringsmiljøer for alle børn. Dette er vigtigt, ikke mindst i lyset af implementeringen af de styrkede læreplaner, således, at det styrende i det pædagogiske arbejde bliver børnenes egen nysgerrighed, børnefællesskaber og leg.
I Jammerbugt Kommune vil vi effektivisere på ledelse og øge normeringen til det enkelte barn. Derfor må reduktionen fra 5 til 4 overordnede dagtilbudsledere ikke give færre hænder på gulvet, det forventes samtidigt, at de 4 ledere løser de opgaver, som tidligere blev løst af 5 og dermed, at der ikke bliver ekstraopgaver til den enkelte afdelingsleder.
Forligsparterne er samtidig enige om at der afsættes 2,5 mio. kr. til yderligere normering.
Dagtilbuddenes mulighed for overførselsret på +/- 10 % fastholdes, men vi forventer, at de afsatte midler primært bruges til normering.
Ungdomsskolen og puljeklubber
Forligsparterne er enige om, at demografireguleringen på Ungdomsskolen reduceres. Jammerbugt Ungdomsskole oplever en stor tilgang til deres klubtilbud, og samtidig er der et stort pres på midlerne, som er afsat til Puljeklubber. Forligsparterne ønsker at understøtte og styrke Puljeklubberne under Ungdomsskolen og er derfor enige om, at en del af den reducerede besparelse bruges til at øge budgettet til Puljeklubber fra 200.000 kr. til 300.000 kr. Dette med henblik på oprettelse af flere Puljeklubtilbud i de enkelte lokalområder.
SSP-funktionen er vigtig i den forebyggende indsats
SSP-samarbejdet mellem skole, sociale myndigheder og politi bidrager til, at der kan handles tværsektorielt, sammenhængende og helhedsorienteret i den forebyggende indsats overfor børn og unge i Jammerbugt Kommune. Kommunalbestyrelsen vil gerne anerkende den vigtige tidlige og forebyggende rolle SSP-konsulenterne har i dette tværsektorielle samarbejde ved at sikre tre fuldtidsstillinger i SSP.
Ny tandplejestruktur
Der er i dag fire tandplejeklinikker i Jammerbugt Kommune. Klinikkerne står overfor at skulle renoveres. Derfor er der behov for at få afklaret, hvilken struktur der er den rette til at sikre fremtidens tandpleje i Jammerbugt Kommune.
Der udarbejdes i løbet af 2021 forskellige scenarier, der bl.a. inkluderer et fagligt og økonomisk perspektiv og sikrer en fremtidig bæredygtighed. Scenarierne oversendes til politisk behandling.
Ekstra midler til seniorområdet og ansættelse af yderligere natsygeplejerske
Jammerbugt Kommune har en meget positiv demografisk udvikling på seniorområdet. Der bliver flere seniorer og mange seniorer vælger at bosætte sig i Jammerbugt Kommune.
Parterne er enige om at tilføre flere ressourcer til seniorområdet og har i den forbindelse aftalt at afsætte 7 mio. kr. ekstra til området. Tilførslen skal sikre et fortsat højt kvalitets- og serviceniveau og sker med udgangspunkt i den vedtagne demografimodel. Beløbet gør det også muligt at ansætte en natsygeplejerske yderligere for at øge trygheden for borgere i nattetimerne.
Derudover er parterne enige om, at klippekortsordningen hos borgere i eget hjem og på plejecentrene bibeholdes i sin nuværende form, hvilket giver de svageste borgere mulighed for yderligere aktiviteter.
Forebyggelse og rehabilitering
På den forebyggende og rehabiliterende indsats – særligt i forhold til kronikergrupper – oplever Jammerbugt Kommune en stigende tilgang via henvisninger fra egen læge og sygehus.
Jammerbugt Kommune har et velfungerende og kvalitativt tilbud på dette område, men vil i 2021 iværksætte en spørgeskemaundersøgelse blandt de borgere, der gør brug af tilbuddet. Dette med henblik på en nærmere afdækning af den borgeroplevede kvalitet af de enkelte tilbud.
Undersøgelsen skal danne grundlag for politisk drøftelse i 2021 af, om der er en sammenhæng mellem indholdet i de nuværende tilbud, den borgeroplevede kvalitet og de faglige resultater den kommunale indsats resulterer i.
Demensvenlig kommune
På baggrund af TV2-udsendelsen ”Plejehjemmene bag facaden” vil Kommunalbestyrelsen skabe tryghed og sætte kulturen i højsædet ved at indgå i netværket af Demensvenlige Kommuner og dermed indgå i den Nationale Demensalliances samarbejde, som er et strategi- og innovationsrum for landets kommuner, som vil arbejde målrettet med demens – politisk og praktisk.
I den Nationale Demensalliance får Jammerbugt Kommune støtte og rådgivning i udvikling af lokale demensstrategier og hjælp til udvikling og implementering af konkrete indsatser. Jammerbugt Kommune har ikke en Demenspolitik, så med inspiration fra Demensalliancen skal der i 2021 udarbejdes en Demenspolitik. For at være med i Demensalliancen skal der afsættes der 50.000 kr.
Evaluering og analyse af plejecentre
Forligsparterne er enige om, at der i starten af 2021 igangsættes en evaluering og analyse af muligheden for harmonisering af prissætning for den enkelte borger på plejecentrene i Jammerbugt Kommune. Evalueringen og analysen igangsættes med henblik på eventuel hjemtagelse af driften og skal være klar til budgetforhandlingerne for 2022.
Udviklingen af Det Nære Sundhedsvæsen
Der ses fortsat en positiv udvikling af det nære sundhedsvæsen og flere sundhedsopgaver løses tæt på borgerne i Jammerbugt Kommune. I 2020 har Jammerbugt Kommune blandt andet implementeret en aftale med Region Nordjylland om kommunal IV behandling.
Aftalen medfører, at borgerne kan tilbydes IV behandling i eget hjem eller i kommunale klinikker i stedet for på hospitalet og denne aftale udbygges med flere områder. I 2021 fortsætter udviklingen af Det Nære Sundhedsvæsen i kommunen og flere opgaver flyttes fra hospitalerne til kommunerne.
Parterne er enige om, at der i 2021 afsættes 0,8 mio. kr. til etablering af yderligere syv sygepleje- og assistentklinikker som supplement til de fire sygeplejeklinikker, der allerede er etableret i kommunen. Formålet er at sikre et tryggere, mere fleksibelt og mere effektivt tilbud og gøre klinikkerne mere tilgængelige for borgerne i kommunen.
For at sikre borgerne en tryg hjemkomst fra hospitalet, er parterne enige om i 2021 at igangsætte en afprøvning for 25 borgere. Indsatserne i ”Tryg hjemkomst” målrettes borgere, der udskrives fra hospitalet og som inden indlæggelsen modtager ydelser fra hjemmeplejen, hvor der vil ske en systematisk og udvidet indsats i overgangsperioden mellem hospital og eget hjem.
Erfaringer fra Sverige viser, at en sådan indsats kan medføre øget selvhjulpethed og dermed reduceret behovet for hjemmepleje. Det kan desuden medvirke til, at borgerne bliver mere trygge ved at bo i eget hjem i længere tid og dermed udskyde behovet for at flytte til anden bolig f.eks. plejecenter.
Parterne er enige om at afsætte 1,0 mio. kr. i 2021 til en øget opgaveløsning i visitationsafdelingen, øget budget til køb af hjemmeplejeydelser, øget budget til hjemmetræning og køb af hjælpemidler, som er nødvendige for at gennemføre indsatserne i ”Tryg hjemkomst”. Parterne er enige om at følge op på erfaringerne i løbet af 2021 og på den baggrund vurdere indsatsen i forhold til en videreførelse i 2022.
En fortsat effektiv arbejdsmarkedsindsats
Konjunkturerne i Danmark gennem de seneste år, suppleret med en målrettet og effektiv arbejdsmarkedsindsats i Jammerbugt Kommune, har resulteret i at stadig færre borgere i kommunen modtager offentlig forsørgelse. Den seneste periode er dog præget af en stigning grundet effekter af COVID-19, hvilket gælder for samtlige landets kommuner.
For landets kommuner under ét gør sig også gældende, at der gennem de seneste år, er sket en stigning i antal tilkendelser af førtidspension, og dette er ligeledes tilfældet i Jammerbugt Kommune. Samtidig er der i 2020 indført den nye ordning vedr. seniorpension, som borgere kan visiteres til, hvis de er nedslidte fra arbejdsmarkedet.
Kommunerne er via den årlige økonomiaftale mellem Kommunernes Landsforening og staten, kompenseret for øgede udgifter til de to pensionsordninger og denne kompensation er også udmøntet i budget 2021, således der sikres finansiering til det antal pensioner, der er behov for i Jammerbugt Kommune.
På de øvrige forsørgelsesområder kan Jammerbugt Kommune, på baggrund af en kvalificeret indsats, igen i år reducere udgiften som følge af den tidligere nævnte nedgang i antal borgere på offentlig forsørgelse. Reduktionen i 2021 er dog ikke så stor som ved tidligere budgetlægninger, idet der er taget højde for fortsatte konsekvenser af COVID-19.
Forebyggende ungeindsats
Med henblik på en endnu mere målrettet og helhedsorienteret indsats for unge i overgangen mellem børn og voksne, har Jammerbugt Kommune investeret i en overgangsmentor, der skal understøtte de unge, der måtte have behov for støtte i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Overgangsmentoren er tilknyttet kommunens Ungeenhed og vil udøve sit virke i tæt samspil med Børne- og Familieforvaltningen, samt det specialiserede voksenområde.
En evaluering skal sikre, at de unge klædes endnu bedre på i valget af ungdomsuddannelse
I Jammerbugt Kommune kan der konstateres en stigning i antallet af unge, der erklæres uddannelsesparate, og på forvaltningsniveau er der over en årrække skabt et tæt og konstruktivt samarbejde mellem Ungeenheden, der organisatorisk er forankret i arbejdsmarkedsafdelingen, og skoleafdelingen, hvor uddannelseskoordinatoren spiller en aktiv rolle. Men det er ikke gjort med det.
Når vi skal sikre, at den enkelte unge klædes bedst muligt på til valget af uddannelse, kræver det, at vi går et spadestik dybere og evaluerer på det konkrete samarbejde mellem folkeskolens lærere og UU-vejlederne, da de sammen har en uvurderlig rolle i at støtte, guide og klæde de unge bedst muligt på. Et fokus der er helt i tråd med en række af indsatserne i planstrategien, som netop handler om at styrke de unge i forhold til uddannelse og job. Derfor skal vi se på, hvordan det konkrete samarbejde mellem lærerne og UU-vejlederne fungerer i praksis, og er der en fælles forståelse af opgaveløsningen – og målet? Kunne vi f.eks. med fordel etablere en formaliseret praktikaftale, så en del af de unge ad den vej bliver klædt bedre på?
Det er blot nogle af de emner, en evaluering skal give svar på, så vi sammen kan vurdere, hvordan vi skaber rammerne for, at de unge på sigt klædes endnu bedre på i valget af ungdomsuddannelse.
Fortsat kvalitet i sprogskoleindsatsen
I takt med faldende antal flygtninge er det nødvendigt at tilpasse tilbuddet til sprogskolekursister, for at sikre den fornødne kvalitet i undervisningen. Det faldende antal flygtninge nødvendiggør samlæsning på flere niveauer i et omfang, som ikke er hensigtsmæssigt. Derfor arbejder Jammerbugt Kommune på en alternativ lokal løsning, der skal muliggøre en fortsat differentieret og beskæftigelsesrettet indsats, i et tæt samspil med kommunens øvrige integrationsindsats.
Naturnationalpark Han Herred
Jammerbugt Kommune er sammen med mange andre interessenter, herunder det lokale erhvervsliv, landbruget og Danmarks Naturfredningsforening, i gang med at kvalificere et område fra Sandmosen til Slettestrand til Danmarks måske største Naturnationalpark.
I den forbindelse afsættes der et beløb på kr. 500.000 kr. i Budget 2021,
Naturnationalparken er præsenteret for landets miljøminister og for fonde, som har modtaget forslaget positivt – nu skal det konkretiseres og det er hertil midlerne er afsat.
Tilgængelighed
Forligsparterne er enige om at der arbejdes hen mod etablering af et handicapvenlig shelter. Der er øget efterspørgsel på overnatning i Jammerbugt Kommunes fantastiske natur, også fra familier med handicappede børn og voksne med et handicap. Forligsparterne ønsker derfor, at også handicappede får mulighed for at overnatte ude i et shelter.
Placeringen af en handicapvenlig shelter aftales i dialog med Handicaprådet. Det aftales samtidigt, at Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget løfter processen med etableringen, og finansierer etableringen fra landdistriktsmidlerne.
Genetablering af Hærvejen – etablering af fælleskommunalt sekretariat
En sammenslutning af kommuner ned gennem Jylland, arbejder på at genskabe den historiske Hærvej. Hærvejen består af en vandrerute og en cykelrute. Ikke mindre end 76 km. af vandreruten går igennem Jammerbugt Kommune, hvilket gør Jammerbugt til den kommune, der har den længste andel af Hærvejen.
Projektet er hovedfinansieret af Nordea-fonden sammen med kommunerne. Med budgettet sikrer forligspartierne en medfinansiering fra Jammerbugt til det sekretariat, der skal koordinere projektet, produktudvikle samarbejdet og holde kontakten til de bidragende fonde.
Faunastriber
I 2020 påbegyndte Kommunalbestyrelsen etableringen af faunastriber på kommunale arealer i Jammerbugt Kommune. Forligsparterne er enige om at fortsætte dette arbejde, derfor afsættes der årligt 100.000 kr. i budgettet. Faunastriber er et projekt, hvor lokale landmænd i samarbejde med grønne organisationer og kommuner, sammen etablerer levesteder i og omkring markerne. Formålet med at etablere faunastriber er at tilgodese en lang række arter i agerlandet, som mangler levesteder.
Eventmidler
I budgettet er der afsat i alt 200.000 kr. fra 2021 og frem, til at støtte op om den turistmæssige udvikling, der sker i Blokhus/Hune-området og i området Slettestrand/Thorup Strand.
I forbindelse med budgetaftalen for 2018 blev det besluttet at bevilge 100.000 kr. til eventaktiviteter i Blokhus og 100.000 kr. til eventaktiviteter ved Thorup Strand og Slettestrand i 2018, 2019 og 2020, en bevilling som udløber med 2020. Med 2021-budgettet fortsætter man derfor den indsats, der de seneste år har båret frugt med flere aktiviteter, flere events og generelt mere omsætning i både de lokale butikker og hos overnatningsstederne.
Bevillingen som blev givet med budgettet for 2018, har for erhvervet betydet rigtig meget, det har været muligt at igangsætte og afholde en lang række aktiviteter, som vurderes at have indfriet forventningen, nemlig en afsmitning på de kommercielle aktiviteter og som har bidraget til at sætte Jammerbugt Kommune og feriestederne på kortet. Samtidig er aktiviteterne gennemført med en høj grad af medfinansiering således, at der samlet set anvendes mange flere penge på aktiviteter, end de af kommunen anvendte midler.
Turisme og event udvikling
Turismen får en større og større betydning for væksten og udviklingen i Jammerbugt Kommune. Overnatningstallet er markant stigende og nåede i 2019 1,6 millioner overnatninger.
Jammerbugt kommune har gennem årene understøttet turisterhvervet både med rammer for udvikling og med økonomi til at understøtte events – store som små i området langs Limfjorden, i Slettestrand/Thorup Strand samt i Blokhusområdet.
Musik på Torvet er gennem en årrække blevet større og større via et godt samarbejde mellem erhvervet og de frivillige i Blokhus/Hune og Jammerbugt Kommune.
Med baggrund i ovenstående afsætter Forligsparterne også i 2021 økonomi til udvikling af turist erhvervet i Slettestrand/Thorup Strand samt Blokhus/Hune.
Ligeledes afsættes der økonomi til forsat udvikling af musik på Torvet i Blokhus.
Ved Thorup Strand har der været en meget stor interesse for at besøge lokalområdet, se bådene lande på stranden og samtidigt få et glimt af “Gutterne på Kutterne”. P-pladsen har været fyldt op og biler har måttet holde, hvor de kunne finde plads. Toiletforholdene har været meget pressede, og det har vist sig, at kapaciteten ikke har været tilstrækkelig. Det vil derfor være nødvendigt, at kapaciteten udvides i sæsonen, og Forligsparterne er derfor enige om, at både toiletkapacitet og parkeringsmuligheder udvides ved Thorup Strand. Leje af toiletvogn og udvidelse af p-pladser finansieres inden for Ejendomscentrets ramme.
Alle har ret til fritidsaktiviteter
Forligsparterne er enige om, at der afsættes yderligere kr. 500.000 kr. til Fritidsområdet i Jammerbugt Kommune. Tilskuddet udmøntes via Folkeoplysningsudvalget som et medlemstilskud. Alle børn har krav på et godt børneliv og et aktivt foreningsliv og skal derfor have mulighed for at blive en del af fællesskabet.
Foreningslivet får mulighed for at iværksætte initiativer som fx åbne arrangementer for alle kommunens børn og unge, jf. erfaringerne fra COVID-19.
Dette understøtter også ambitionen om at blive Danmarks bedste fritidskommune.
Støtte til Center for Papirkunst
Forligsparterne er enige om, at Center for Papirkunst modtager et årligt driftstilskud på kr. 300.000 kr. i 2021 og 2022. Tilskuddet gives under forudsætning af, at der kan indgås aftale om gratis besøg og undervisning for eksempelvis en årgang.
Egnssamling Saltum
Egnssamlingen i Saltum bevilges i forbindelse med budget 2021, et engangsbeløb på 75.000 kr. til ekstraordinære udgifter i forbindelse med indbetaling af feriepenge efter den nye ferielov.
Valg til seniorråd
Der skal i 2021 afholdes valg til seniorrådet. Forligsparterne er enige om at afsætte 250.000 kr. til afholdelse af brevvalg.
Optimering af indkøb og kontraktstyring af IT-systemer
Processen omkring skolernes indkøb og kontraktstyring af IT-systemer, skal i første omgang fokusere på hardware og administrative systemer. Forligsparterne er bevidste om, at systemer/applikationer til brug i den daglige undervisning er individuelt tilpasset den enkelte skole, hvorfor denne del skal igennem en nærmere analyse, før der træffes beslutning om ændringer i den nuværende praksis. Forligsparterne er enige om, at der fortsat sikres pædagogisk metodefrihed for den enkelte skole. Beslutningen skal derfor ses som et teknisk tiltag.
I analysearbejde skal skolerne inddrages og resultatet af analysen skal forelægges Børne- og Familieudvalget til politisk behandling.
Toftehøj i Aabybro
Forligsparterne er enige om, at der i 2021 evalueres på det bidrag, der overføres fra den socialpsykiatriske Boform Toftehøj i Aabybro til Ejendomscentret.
Kørselsadfærd og digitale møder
Forligsparterne er enige om en reduktion af kørselsbudgettet på 1,5 mio. kr.
Erfaringer under Corona-krisen har vist, at mange fysiske møder kan erstattes af digitale møder, via f.eks. Teams og videokonferencer. Der skal derfor fortsat være øget fokus på kørselsadfærd, udmøntningen af besparelsen er et ledelsesansvar. Samtidigt undersøges besparelsespotentialet ved leasede biler og flådestyring, dog under hensyn til medarbejderens samlede arbejdstid.
Politiske fokuspunkter – budgetbemærkninger til anlægsbudgettet
Renoveringsplan for børnehaverne skal fremtidssikre de fysiske rammer for vores børn
Indretningen og renoveringen af kommunens børnehaver er et højt prioriteret indsatsområde, da de fysiske rammer har stor betydning for både børn og voksnes trivsel. Senest er der igangsat en tilbygning og renovering af både Nørhalne Børnehave og Børnehaven Gl. Dalhøj i Fjerritslev, da begge institutioner oplever en stor tilgang af børn. Desuden er en renovering af Børnehaven Grøftekanten i Fjerritslev på vej. Det er dog vigtigt, at der udarbejdes en samlet renoveringsplan for børnehaverne, således at det synliggøres, hvor behovene er størst. Dermed er der et solidt grundlag at stå på, i forhold til de kommende års prioriteringer.
Renoveringsplan fremtidssikrer skolernes læringsmiljøer
Forligspartierne er enige om, at de fysiske rammer og læringsmiljøer på skolerne i Jammerbugt Kommune fortsat skal være et højt prioriteret område. Dette er de seneste års byggeri af to nye skoler og de mange skolerenoveringer et vidnesbyrd på, ligesom prioriteringen af de fysiske rammer er et markant pejlemærke i den nye skolepolitik for Jammerbugt Kommune.
Der vil derfor i løbet af 2021 blive udarbejdet en renoveringsplan for skolevæsnet i Jammerbugt Kommune. En renoveringsplan, som udover at kvalificere og styrker det politiske beslutningsgrundlag, fremtidssikrer skolernes fag- og læringsmiljøer i forhold til Jammerbugt Kommunes vision om et skolevæsen i top.
Øget tilgængelighed
I de kommende år ønsker vi øget fokus på tilgængelighed.
Det hænger sammen med ambitionerne om at være Danmarks bedste fritidskommune. Øget fokus på tilgængelighed skal tænkes ind fra start ved renovering og nybyggeri. Der skal være et generelt fokus på tilgængelighed ved alle offentlige bygninger, herunder tænkes også på toiletforhold for handicappede. Samtidig ønsker Forligsparterne at arrangører af større arrangementer, sikrer adgang til handicaptoiletter og handicap p-pladser.
Nyt spilhus ved Thorup Strand
I juni 2020 vedtog kommunalbestyrelsen en Fysisk- strategisk udviklingsplan for Slettestrand og Thorup Strand. Planen peger på en række fysiske initiativer, som kan skabe sammenhæng og rammer for Slettestrand og Thorup Strand som en stærk ferie destination. Et helt konkret projekt omhandler Thorup Strand, hvor der skal arbejdes for at skabe bedre rammer for samspillet mellem turisterne og fiskerierhvervet. Det skal ske ved, at den gamle redningsstation indrettes med formidling, mulighed for spise sin madpakke eller spise fiskefrikadellen købt i fiskebutikken.
Samtidig hermed etableres et nyt spilhus, hvor der skal arbejdes med at turister og gæster på landingspladsen f.eks. kan opleve spillet i arbejde, formidling af fiskeriet, og hvordan fisk gøres rene. Der er i budget 2021 afsat 1,5 mio.kr.
Sti 100
I den fysiske-, strategiske udviklingsplan for Blokhus-Løkken foreslås etablering af en sti som forbinder Blokhus og Løkken. Der er i budget 2021 og de næste to år afsat 0,5 mio. kr. hertil. Planen er politisk vedtaget i Jammerbugt og Hjørring Kommuner. Kommunerne vil gerne samarbejde om i endnu højere grad at skabe en samlet destination.
Forud for udviklingsplanen har Jammerbugt og Hjørring Kommune gennemført projektet ”Destinationsudvikling Blokhus-Løkken”, hvori der på gentagne advisoryboardmøder og ved stormøde blev udtrykt et højt ønske om at få en stærk rekreativ forbindelse imellem de to byer. Forbindelsen er efterspurgt af aktører, sommerhus-grundejerforeninger og lokale fastboende.
Et samlet rekreativt stiforløb mellem de to særlige feriesteder, vil gøre det attraktivt at bevæge sig til cykel eller til fods ind til byerne, og her gøre brug af byernes tilbud (bespisning, shopping, is, mv.). Det vil aflaste parkeringspladserne i byerne, hvor der er trængsel i højsæsonen. Største del af stien kommer til at ligge i Jammerbugt Kommune.
Sikring af Sømærket i Blokhus
Der afsættes 0,2 mio. kr. til sikring af Sømærket.
Midtbyplaner
Jammerbugt Kommune vil tage initiativ til lokale processer og heraf følgende midtbyplaner i Fjerritslev, Pandrup og Brovst. Realiseringen af planerne er vigtigt for disse hovedbyer. Derfor vil Jammerbugt Kommune bidrage i den proces – også med økonomi.
Pandrup Midtbyplan
Den første Masterplan for de fire hovedbyer i Jammerbugt Kommune – herunder Pandrup by – blev udarbejdet i 2012. Tiden er nu inde til Masterplan 2.0 for Pandrup. De første drøftelser af udfordringer og muligheder er indledt med borgerne, foreninger og ejere. Den nye skole og byfornyelse af midtbyen i Pandrup, er under planlægning. Samtidig er ønsker om nye stiforbindelser til debat. I løbet af 2021 vil den nye masterplan blive færdig, og der vil være et behov for såvel kommunale som private investeringer for at virkeliggøre den nye plan.
Kommunalbestyrelsen har til det videre arbejde over to år samlet afsat 4 mio.kr. til at virkeliggøre planen (1,5 mio.kr. i 2021 og 2,5 mio.kr. i 2022).
Boliger i Hune
Kommunalbestyrelsen er indstillet på at bakke op om realiseringen af de to senest vedtagne lokalplaner i Hune med et antal støttede boliger i hver af disse.
Infrastruktur i Hune
I Hune og Blokhus er trafikken øget som følge af øget bosætning og turisme. Manglende buslommer i Hune på Vesterhavsvej efter rundkørslen mod vest, gør trafikken mere presset især i sommermånederne. Forligsparterne er derfor enige om, at der findes en løsning med buslommer, så NT-busser ikke gør stop på Vesterhavsvej, når passagererne står af eller på.
Nye lokalplaner og nye udstykninger i Hune giver ekstra trafik til byen hele året rundt. Den positive udvikling kræver ekstra fokus på infrastrukturen. Gennem flere år er der arbejdet for en lysregulering i krydset Hunetorpvej/Vesterhavsvej. Forligsparterne er derfor enige om at afsætte kr. 600.000 kr. til etablering af et trafiklys i Hune.
Byfornyelse i Brovst
Kommunalbestyrelsen har vedtaget en ramme for byfornyelse i Brovst by på 12 mio. kr. Indtil nu er halvdelen af beløbet frigivet, og der er der ikke afsat flere midler på budgettet. Derfor afsættes der 2 mio. kr. til fortsat byfornyelse i Brovst i hvert af overslagsårene 2022 og 2023. Styregruppen kommer i 2021 med et oplæg til konkrete handlinger relateret til masterplanen.
Desuden er der i forbindelse med budget 2021, besluttet at byggemodne erhvervsgrunde i Brovst. Dette skal ske så hurtigt som muligt, idet der ikke er flere kommunale erhvervsgrunde til rådighed.
Byfornyelse i Kaas
I budgettet er der afsat 200.000 kr. til udarbejdelse af en plan for byfornyelse af Kaas. Jammerbugt Kommune skal være tovholder i processen, hvor lokalbefolkningen og andre interessenter inddrages i processen.
Fortsættelse af udviklingen i de mindre lokalsamfund
Der arbejdes videre med mulighederne for at sikre udvikling mellem Aabybro og Ryå/Birkelse. Derfor igangsættes en proces med jordbundsprøver, som finansieres af byggemodningskontoen. Samtidigt igangsættes arbejdet med at etablere to byggegrunde i Birkelse by på et kommunalt ejet areal på cirka 2500 kvm.
Infrastruktur Aabybro
Med den fortsatte udvikling af bymidten, nye boligområder, handels- og erhvervsområder m.v. er der behov for forsat fokus og investering i infrastrukturen i Aabybro. I 2021 gennemføres der en analyse af behov og udarbejdes en plan for kommende investeringer i infrastrukturen i og omkring byen.
Planen skal indeholde et overblik over såvel større som mindre infrastruktur investeringer/behov, herunder bl.a. en østlig ringvej og trafiksikre skoleveje. Planen udarbejdes i 1. halvår af 2021, således der er ligger et grundlag til drøftelse og prioritering for kommunalbestyrelsen, i forbindelse med budgetprocessen for budget 2022.
El-ladestandere
For at sikre infrastrukturen omkring elbiler og betjening af de kommunale bygninger der afsat 0,2 mio. kr., til udarbejdelse af en plan for en ny ladestruktur. Det er planen at inddrage private virksomheder og evt. udbyde driften af den kommunale forpligtigelse.
Cykelstier og trafiksikkerhed
Kommunalbestyrelsen har løbende investeret i cykelstier. Tiden er kommet til at cykelstiplanen skal evalueres, og der skal gøres status over de cykelstier, der har været indarbejdet i tidligere budgetter. Herefter skal Kommunalbestyrelsen have fokus på, hvorledes vi kommer videre i planen. Der er et tydeligt behov for cykelstier bredt fordelt i Jammerbugt Kommune. Cykelstier er vigtige i forhold til trafiksikre skoleveje, for kommunens egne borgere og for turister. Ligeledes er brug af cykler vigtige i forhold til kommunens sundhedspolitik.
Jammerbugt Kommune vil fortsat sikre en tæt kontakt og en god dialog med Vejdirektoratet, om at forbedre trafiksikkerheden på statens veje. Det handler bl.a. om sikker skolevej til Fjerritslev Skole og Fjerritslev Gymnasium, om Migatronic-krydset og Bonderup-krydset og færdiggørelse af cykelsti langs Aalborgvej til Aalegaardsmark.
Asfaltpuljen
Indenfor den eksisterende asfaltpulje prioriteres midler til ny asfalt på Nolsvej i Saltum fra Nols Sø, op til Spejderhuset og Børnehaven, desuden til Kirkepladsen i Fjerritslev og ved afleveringspladsen ved Biersted Skole.
Der er flere steder i Jammerbugt Kommune, hvor der mangler få meter for at en cykelsti er trafiksikker. Bl.a. mangler Biersteds nye cykelsti et mindre stykke til Borgergade, og der mangler få meter cykelsti fra Mejeribyen til banestien, som vil binde byen sammen. Teknik og Miljøudvalget igangsætter en screening af, hvor de få meter mangler, for at stierne er helt trafiksikre.
Jetsmark ny skolebyggeri igangsættes i 2021. I den forbindelse vurderes infrastrukturen, og det vurderes om en rundkørsel ved Jetsmark Kirkevej og Bredgade er den optimale løsning.
Renoveringsprojekter, havne
Forligsparterne ønsker, at der i 2021 igangsættes en proces omkring havnene i Jammerbugt Kommune i fællesskab med de enkelte lokalsamfund, med brugerne og med involvering af en fundraiser. Der ønskes udarbejdet et kommissorium i første kvartal af 2021 der sendes til behandling i både Teknik- og Miljøudvalget og Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget.
Oprensning af sejlrender til havne
For forsat at kunne opretholde besejlingen af Attrup og Haverslev Havne, er det nødvendigt at tilføre nye midler til oprensningen af sejlrenderne. Den gamle klapplads er fyldt op, og der er tildelt en ny klapplads ved Løgstør Bredning. Det giver øgede udgifter til oprensning for de to havne på i alt ca. 1,8 mio. kr.
Klubhus i Skovsgaard
Jammerbugt Kommune anerkender Skovsgaard Boldklubs behov for bedre faciliteter, såvel i form af klublokaler som baderum. I den forbindelse vil Jammerbugt Kommune støtte det fremsendte budgetønske med 2 mio. kr. som afsættes i budget 2022.
Nyt klubhus til Aabybro Idrætsforening
Det nuværende klubhus er gammelt og utidssvarende, hvorfor der skal bygges nyt.
En lokal arbejdsgruppe arbejder lige nu på et oplæg til et nyt klubhus – oplægget skal præsenteres for Kommunalbestyrelsen i efteråret 2020. Herefter skal processen for opførelsen af det nye klubhus konkretiseres, så arbejdet kan påbegyndes.
Der er i alt afsat 4,0 mio. kr. til projektet. Forligsparterne er enige om, at man er positivt indstillet over for muligheden for at tilføre yderligere økonomi, når det konkrete projekt er præsenteret for Kommunalbestyrelsen.
Renovering af omklædningsrum samt tilhørende toiletter i DGI-huset i Aabybro
Kommunalbestyrelsen er enige om at renoveringen ønskes igangsat i 2021.
Projektet er beskrevet i eksterne ønsker til en pris på 1,2 mio. kr. Beløbet finansieres ud af den afsatte Hal-anlægspulje på Kultur-, Fritids- og Landdistriktsudvalget udvalgets område.
Sansemotorisk Multihal i Biersted
En tilbygning til Bierstedhallen, der skal bruges til børn og unge med særlige behov og lokale borgere til både nye og eksisterende idrætsaktiviteter, herunder også kulturelle aktiviteter. I 2022 afsætte der 2,5 mio. kr.
Trekroner IF – lysanlæg
For et par år siden fik Trekroner IF udskiftet halvdelen af deres lysmaster. Nu er de ældste master så udtjente, at der afsættes 200.000 kr. til udskiftning af disse, så det samlede lysanlæg bliver fuldt funktionsdygtigt.
Selvbetjening på kommunens biblioteker
Forligspartierne har afsat 427.000 kr. til at udskifte det nuværende system, der sikrer selvbetjeningsløsningen fremover på kommunens biblioteker. Den nuværende løsning er udslidt og kan ikke længere opgraderes. Konkret skal der udskiftes både hardware og software, og løsningen skal samtidig sikre, at også bibliotekerne overholder kravene til digital sikkerhed.
Bibliotekerne indførte for ca. 10 år siden selvbetjeningsløsninger og åbne biblioteker, som er meget påskønnet af brugerne. Der er adgang til bibliotekerne fra kl. 07-22 alle ugens dage.
Parterne er enige om, at udmøntning af budgettet sker i fællesskab – dog således at et flertal på 20 medlemmer har mulighed for at gennemføre og udmønte budgettet.
Kilde: Jammerbugt Kommune