Ny undersøgelse foretaget af Bankly viser, at de unge kræver, at bankerne følger med den digitale udvikling og tilbyder ordentlige digitale løsninger til deres kunder – og samtidig er bankrådgiverens rolle ikke lige så relevant, som den har været.
Mange danskere har siden coronakrisens start været nødsaget til at arbejde hjemmefra, og det har medført en større omvæltning af mange brancher. Coronakrisen satte nemlig fart i digitaliseringen af mange virksomheder og brancher, og derfor sætter de unge derfor nu i større grad krav til bankerne om, at alle deres bankaktiviteter skal kunne klares online.
Kenneth Hansen fra Økonomisk Råd er enig:
“Jeg tror helt sikkert, at vi nu for alvor ser en ændring i bankverdenen og en større overgang til digitale banker. De unge forlanger, at tingene skal gå stærkt og være nemme og bekvemme – og det bliver alle banker nødt til at købe ind på, for det er, hvad det unge segment ser sig selv i ift. bankforretninger i fremtiden.”
Region Nordyllands borgere mener, alle deres bankaktiviteter skal foregå online
- Under halvdelen af indbyggerne i Region Nordjylland synes, den lokale bankfilial er vigtig
- Mere end hver anden indbygger i Region Nordjylland ville kunne nøjes med en bank, som er 100% online
Dertil mener de nordjyske borgere, at bankrådgiverne ikke er lige så brugbare som tidligere:
Borgerne i Region Nordjylland mener, bankrådgiverens rolle er forældet
- Kun 60% af indbyggerne i Region Nordjylland ved, hvad de skal bruge deres bankrådgiver til
- Knap hver tredje indbygger i Region Nordjylland synes, bankrådgiveren blot prøver at sælge bankens egne produkter i stedet for at finde den bedste løsning for kunden
- 2 ud af 3 indbyggere i Region Nordjylland mener, bankrådgiveren blot skal hjælpe med de mere komplekse bankforretninger – resten klarer de selv
- Mere end hver femte indbygger i Region Nordjylland synes, tingene ofte trækker ud, når de skal snakke med deres bankrådgiver
Det er altså en klar tendens, at bankrådgiverens traditionelle rolle er på vej ud.
Kenneth Hansen er meget enig og understreger, at bankrådgiverens rolle og indflydelse har ændret sig markant over de seneste årtier:
“Det med at have et godt forhold til sin bankrådgiver og at kende vedkommende og have samme bankrådgiver gennem 30-40 år – det kommer man ikke til at se mere på de yngre generationer. De unge lægger nemlig vægt på nogle andre ting end det nære, som tidligere generationer lagde stor vægt på – de unge lægger mere vægt på prisen, og hvem der har de bedste digitale værktøjer osv., og derfor skal bankrådgiverens rolle nytænkes, hvis man gerne vil beholde de unge i banken – for løbet er lidt kørt for den gammeldags bankrådgiver.
Dertil tror jeg, at der – for den ældre generation – er langt større autoritetstro og loyalitet over for deres bankrådgiver og bank generelt, mens den yngre generation stiller spørgsmål, hvis der er noget, der ikke giver mening. Det medvirker til, at de ikke har den samme autoritetstro overfor – eksempelvis bankrådgiveren – fordi de som generation er blevet klogere og kan Google sig frem til det hele.
For 20-30 år siden var bankrådgiveren jo bedre uddannet, og du kunne ikke lige slå op, hvilken rente du kunne få. Nu har de unge dog forstået, at information kan findes hurtigt på nettet, og derfor – ligesom med alle mulige andre ting – undersøger de, hvor de kan få det billigst, for der er jo ingen grund til at betale dobbeltpris, hvis de kan få det billigere et andet sted.”
Til slut er det enormt synligt at de unge er langt mere prisbevidste end den ældre generation, eftersom de er vokset op med internettet og dermed vant til at sammenligne priser på alt mellem himmel og jord:
De unge i Region Nordjylland er mere kritiske og prisbevidste end de ældre
De unge indsamler i gennemsnit flest lånetilbud, når de skal optage lån, så de kan sammenligne dem og vælge det billigste:
- 18-29-årige: Indsamler i gennemsnit 2,59 lånetilbud
- 30-årige: Indsamler i gennemsnit 2,17 lånetilbud
- 40-årige: Indsamler i gennemsnit 1,78 lånetilbud
- 50-årige: Indsamler i gennemsnit 2,56 lånetilbud
- +60-årige: Indsamler i gennemsnit 1,81 lånetilbud
Du kan læse hele undersøgelsen her: https://bankly.dk/blog/bedste-bank#undersoegelse-har-de-unges-forhold-til-bankerne-aendret-sig-under-coronakrisen