Suvo
Tøjeksperten Aabybro
Kaffebaren
Springeren
Mortensens Mad
Ertmansfisk

Af: Katrine Holst

Rundbold og andre klassikere i skolegården får snart skarp konkurrence af spritnye bevægelsesaktiviteter, som børn i hele landet selv opfinder, når de deltager i den nye innovationskonkurrence ’ultra:bit challenge – knæk koden til bevægelse’.

Her skal elever i 4.-. 8. klasse nemlig udvikle deres egne aktiviteter, som kan få jævnaldrende kammerater til at bevæge sig mere.

Konkurrencen er et samarbejde mellem Dansk Skoleidræt og læringsindsatsen ultra:bit, som DR står bag i samarbejde med Astra og CFU og støttet af Industriens Fond.

ultra:bit har til formål at få børn til at være kreative skabere med teknologi samtidig med, at de tager kritisk stilling til teknologien omkring dem. I innovationskonkurrencen udvikler eleverne bevægelsesaktiviteterne i samspil med teknologien.

– Teknologi får tit skyld for at gøre børn inaktive, når de sidder foran en skærm og spiller. I vores konkurrence ’ultra:bit challenge’ ser vi teknologien som en medspiller, der kan være med til at gøre børnene aktive, siger Camilla Balslev Nielsen, der er sekretariatsleder for ultra:bit.

Ny udfordring for teknologikyndige børn

Det er tredje år i træk, at læringsindsatsen ultra:bit udfordrer skoleelever til at finde på løsninger på problemer med teknologi.

En af de lærere, der tidligere har haft klasser med i ultra:bits innovationskonkurrence, er Christian Lund, som er lærer på Tallerupskolen på Fyn.

I år har han haft en særlig rolle, da han og eleverne i to 5. klasser har været inviteret med til at teste undervisningsforløbet til ultra:bit challenge og har givet gode råd til udviklingen af konkurrencen.

– Det er tydeligt, at eleverne er helt med på at kombinere bevægelsesaktiviteter med teknologi. De får lynhurtigt masser af ideer til, hvordan de kan bruge, alt det de har lært om teknologi på en kreativ måde. De kan både opfinde helt nye lege, og de kan tage en gammel leg og modificere den ved at bruge en micro:bit til helt nye ting i legen. Det er simpelthen verdensklasse, siger Christian Lund, der også fik en øjenåbner sammen med eleverne.

– Det gik op for os, at vi er inaktive i lange perioder, når vi sidder foran computeren og spiller eller ser fjernsyn. Det er ikke bare fem minutter, men rigtig lang tid ad gangen vi sidder stille.

Et helt særligt mesterskab

ultra:bit challenge er en del af temaet ’Sammen i bevægelse’, som DR blandt andet laver i samarbejde med Dansk Skoleidræt.

Dansk Skoleidræt glæder sig meget til at se, hvad eleverne finder på. Organisationen skal nemlig være med til at bedømme elevernes bevægelsesaktiviteter, hvor både bevægelsen og teknologien skal spille en rolle.

– Dansk Skoleidræt er vant til at give inspiration til bevægelse i de boglige fag, i idrætstimerne, i frikvartererne og i skolens øvrige arenaer. Men koblingen af bevægelse og teknologi er en ny tilgang, som vi har store forhåbninger til. Konceptet er opbygget, så eleverne får ejerskab, og det gør dem bevidste om, at de selv kan være med til at nyskabe bevægelsesaktiviteter. Det er vigtigt for en varieret skoledag, siger Torben Hansen, udviklingskonsulent i Dansk Skoleidræt.

Dansk Skoleidræts 15 lokale kredsforeninger bedømmer klassernes bevægelsesaktiviteter og kårer de lokale kredsmestre, som derefter er finalisterne i ultra:bit challenge, hvor titlen som Danmarksmester er på spil.

Undervisningsforløb sætter strøm til fantasien

Lærere og elever får hjælp til udviklingen af aktiviteter i det nye undervisningsforløb til konkurrencen, som ligger på læringsplatformen DR Skole. Det guider eleverne gennem en designproces, hvor de lærer at udvikle en aktivitet i kombination med forskellige teknologier.

Inspirationen til de gode idéer serveres af værterne Sofie Østergaard og Jonas Madsen fra Ultra Nyt, der sætter strøm til idéudviklingen i klasseværelserne i en webfilm, hvor de viser, hvordan en kasket og en BBC-micro:bit kan forvandles til en sjov dyst om, hvor mange burpees to hold kan lave på tid.

– Vi har som noget helt nyt i indsatsen kombineret teknologi og bevægelse, og vores gode samarbejdspartnere har givet deres bidrag med til at klæde lærere og elever på, så de kan løse vores udfordring i ultra:bit challenge, siger Camilla Balslev Nielsen, sekretariatsleder for ultra:bit.

I undervisningsmaterialet får eleverne også hjælp til at kode forskellige løsninger til deres aktiviteter med mikrocomputeren BBC micro:bit eller i programmeringssproget Scratch i det kodekatalog, som it-didaktiske konsulenter fra CFU – Center for Undervisningsmidler har lavet. Desuden tilbyder CFU en række gratis temakurser for lærere, der ønsker en introduktion til kodning og bevægelse.

Konkurrencen er åben for alle elever i 4.- 8. klasse. Tilmeldingen finder sted på www.dr.dk/challenge, hvor undervisningsforløbet også ligger klar.

Hotel Phønix
Minitel
Kaffebaren
GF Forsikring