Danskerne holder meget af kør-selv-ferie til den sydeuropæiske sol, men hvor meget koster turen frem og tilbage egentlig? Det giver Spar Nord og Bilbasen nu svar på med en ny undersøgelse, hvor parterne har beregnet transportprisen på flere af Europas mest populære feriedestinationer.
Sommerferien står for døren, og rigtig mange danskere ventes som følge af de lempede coronarestriktioner at pakke bilen og køre sydpå. Her skal der tankes flere gange undervejs og måske betales vejafgift, som er påkrævet flere steder, men hvor meget løber turen egentlig op i i kroner og øre?
I en ny undersøgelse fra Spar Nord og Bilbasen har parterne beregnet transportpriserne til nogle af danskernes foretrukne, sydeuropæiske feriemål. I undersøgelsen indregner parterne – foruden udgifter til brændstof og vejafgift – afskrivninger, da antal kørte kilometer har betydning for bilens værdi.
Af undersøgelsen fremgår det blandt andet, at en tur frem og tilbage fra København til den solbeskinnede kroatiske kyst koster cirka 9.500 kroner og 10.000 kroner for henholdsvis en benzin- og en dieselbil. Rejser man derimod de over 3.500 kilometer fra Aarhus til den franske Riviera, er prisen godt 8.950 kroner for en benzinbil og 9.500 kroner for en dieselbil tur/retur.
– Transporten er typisk en stor post i feriebudgettet, og hvis man gerne vil sikre sig lidt ekstra ferielommepenge, kan man jo vælge destination efter det, da der er en ganske betydelig forskel på, om man sætter kurs mod f.eks. Alsace eller Istrien. Det bliver straks sværere at sammenligne priser på tværs af transportformer som tog, fly og bil. Det afhænger blandt andet af, hvor mange man rejser sammen, om man har behov for bil på destinationen, hvor meget bagage man skal have med og meget mere, forklarer cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm.
Vælger man at tage bilen sydpå, kan man ifølge markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang med fordel tænke over, hvor man tanker bilen– der er nemlig stor forskel på brændstofpriserne i de europæiske lande:
– Der kan let være mellem 60-80 kroner at spare pr. tankning ved at tanke i Østrig, hvor priserne på brændstof er væsentlig billigere end i Schweiz, Italien og Tyskland, siger Jan Lang og understreger, at der ikke er så mange penge at spare ved at undgå betalingsveje på ruten:
– Typisk vil betalingsvejen koste det samme som brændstofomkostningerne ved at køre strækningen. Til gengæld er tidsbesparelsen markant. Det gælder især i Frankrig og Italien. Danskere på vej til den franske Riviera kan f.eks. vælge den regionale hovedvej A35 nær Strasbourg for at slippe for en betalingsvej, men det giver så en tur, der er cirka 20 procent længere.
Dyrere at køre dieselbil
Kyndige bilkendere har måske lagt mærke til, at det ifølge undersøgelsen er blevet billigere at tage sydpå i en benzinbil end i en diesel. Ifølge undersøgelsen er turen frem og tilbage fra f.eks. København til Kroatien cirka 500 kroner billigere i en benzinbil end i en dieselbil, og det hænger sammen med, at afskrivningerne på dieselbiler løber fra afskrivningerne på benzinbiler i disse år, siger Jan Lang:
– Dieselbilen har traditionelt været billigere at køre i end benzinbilen, da de kører længere på literen, mens literprisen er lavere. Begge dele gør sig fortsat gældende, og når vores undersøgelse viser, at turen i en benzinbil alligevel er billigere, så hænger det sammen med, at værditabet på dieselbiler er steget ret betydeligt de senere år som følge af miljødagsordenen og en øget regulering af dieselbiler i især en række europæiske storbyer.
Opel Astra er et godt eksempel på den udvikling. Benzinudgaven af en Opel Astra fra 2018 er i dag cirka 20.000 kroner mere værd på brugtvognsmarkedet end den tilsvarende dieseludgave, selvom prisen i 2018 var stort set den samme.
Destination (tur/retur) |
Afstand fra København (tur/retur) |
Afstand fra Aarhus (tur/retur) |
Aarhus, benzin |
København, benzin |
Aarhus, diesel |
København, diesel |
Italien, Gardasøen |
2820 km |
3084 km |
7.245 kr. |
8.668 kr. |
7.739 kr. |
9.119 kr. |
Italien Adriaterhavskysten |
2880 km |
3144 km |
7.293 kr. |
8.715 kr. |
7.796 kr. |
9.176 kr. |
Frankrig, Den franske riviera |
3500 km |
3520 km |
8.944 kr. |
10.899 kr. |
9.508 kr. |
11.459 kr. |
Frankrig, Alsace |
2180 km |
2220 km |
4.840 kr. |
6.750 kr. |
5.195 kr. |
7.099 kr. |
Kroatien, Istrien |
3180 km |
3440 km |
8.068 kr. |
9.499 kr. |
8.618 kr. |
10.008 kr. |
Note: Ved beregning af vejafgifter med viamichelin.com er der valgt den hurtigste rute.
Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til maj 2021. TCO-gennemsnittet (Total cost of ownership) for benzinbiler er på 2,18 kr./km og for dieselbiler 2,34 kr./km.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,1 km/l og 18,1 km for dieselbilerne – i begge tilfælde 15 pct. under fabriksangivelserne.
Benzin- og dieselpriser er beregnet som et gennemsnit af priser i Danmark, Østrig, Tyskland, Frankrig og Italien. Benzinprisen er 12,28 kr./l for oktan 95 blyfri og dieselprisen 11,05 kr./l.*) Omkostninger ved afrejse fra København er beregnet inklusive færgeoverfart med en easy retur-billet Gedser/Rostock til 1998 kr. tur/retur.
Kilde: Spar Nord og Bilbasen