Madspildstænketanken ONE\THIRD har jagtet innovative ideer til at mindske madspild, og vinderen er kåret. FoodOp fik prisen overrakt af den grønne investor og eksminister Tommy Ahlers og formand for ONE\THIRD Flemming Besenbacher. I dag ender en tredjedel af verdensbefolkningens mad i skraldespanden, og netop dét gør iværksættervirksomheden FoodOp noget ved. Og skal man tro dommerne, så er ideen internationalt skalérbar, dataorienteret og økonomisk attraktiv.
FoodOp er kåret som Danmarks mest innovative madspildsiværksætter af SPISBAR’- konkurrencen afholdt af tænketankenONE\THIRD. FoodOp har udviklet en digital platform, der hjælper professionelle køkkener med at måle madspild og gæsternes smag, og bruge indsigten til at lave bedre mad – for miljøet og gæsterne. Når alt bliver målt, vejet, vægtet og viden bliver brugt til at tilpasse udbuddet af mad, giver det klima- og økonomigevinst.
Madspild er en global klimaopgave. På verdensplan kommer cirka 8% af de totale menneskeskabte emissioner af drivhusgas fra madspild og madaffald. Det skyldes, at 34% af al den mad, vi i dag producerer i verden, ender i skraldespanden.
”Vi er så enormt glade for at have vundet. At en jury med så store kompetencer og indsigt i arbejdet med reduktion af madspild kårer FoodOp, ser vi som en kæmpe anerkendelse,” siger Nichlas Saul fra FoodOp og fortsætter: ”Vi vil bruge præmien på at videreudvikle FoodOp, så det bliver endnu bedre og lettere for kokke, køkkener og deres gæster at bruge vores platform, så vi sammen kan reducere madspildet yderligere. Det er vores ambition, at vores datadrevne løsning skal udbredes internationalt, og vores mål er, at vi i 2025 findes på 700 lokationer globalt.”
Det var Tommy Ahlers, klimainvestor, tidligere uddannelses- og forskningsminister, og juryformand i SPISBAR’, der overrakte prisen til vinderne. I sin tale til FoodOp havde han fokus skarpt rettet på klimadagsordenen, og på, at idéen er økonomisk realisérbar. Juryen kunne se potentialet i FoodOps datadrevne koncept, der ifølge Ahlers er skalérbart til industrielle køkkener og kantiner globalt. FoodOps idé er både med til at ændre adfærd hos brugerne og skaber også hurtig gevinst og klimaeffekt for de virksomheder og kantiner, der benytter FoodOps innovative løsning.
Ifølge FoodOp har virksomhedens kunder tjent deres investering ind på 3-6 måneder, og samtidig opnået en besparelse på omkostninger til råvarer på op til 25 procent.
Formand for Tænketanken ONE\THIRD Flemming Besenbacher viste stor begejstring for de innovative ideer, der skal skabe forandring i vores forbrug:
”En tredjedel af verdens fødevarer går tabt fra jord til bord, hvilket er et klimamæssigt, økonomisk og etisk kæmpeproblem. I tænketanken ONE\THIRD vil vi gerne sætte fokus på, hvorledes innovation kan medvirke til at nedbringe madspild, og derfor tog vi initiativet til at arrangere SPIS\BAR,” fortæller Besenbacher og fortsætter: ”Udover FoodOps meget innovative vinderprojekt, viste f.eks. også AmiNIC stort potentiale med deres håndholdte og højteknologiske sensor til bestemmelse af friskhed og holdbarhed for kød og fisk. Også Restill havde en meget innovativ idé til at anvende brød til produktion af alkohol. De tre, og en lang række andre projekter, der blev præsenteret på SPISBAR’, viser, at når man bringer innovation i spil på tværs af faggrænserne, kan det skabe arbejdspladser, mindske madspild og fødevaretab og dermed hjælpe med at nå vores klimamål.”
Juryen for SPISBAR’ bestod ud over Tommy Ahlers og bestyrelsesformand for ONE\THIRD Flemming Besenbacher af direktør og partner i tænketanken DareDisrupt Anders Hvid, Nicolai Bech fra Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut, Mads Werge, partner i rådgivningshuset PlanMiljø, og landechefen fra TooGoodToGo, Heidi Boye.
Læs mere om FoodOp her: https://foodop.dk/