Suvo
Tøjeksperten Aabybro
Kaffebaren
Mortensens Mad
Aabybro Skov og Have

MILLIONPULJE: En købmand vejer tungt for nye tilflyttere, viser stor flyttemåling fra YouGov blandt 2000 danskere – ny pulje kan give nyt liv til landsbyer uden indkøbsmuligheder, mener mæglerkæde

En lokal dagligvarebutik har stor betydning, når danskerne skal finde et sted at bo, viser spørgeundersøgelse. Arkivfoto: Colourbox – kilde skal angives og foto må kun bruges ifbm. omtale af nyheden
En ny million-pulje fra staten skal skabe flere lokale dagligvare-butikker med lokalt engagement og lokale kroner.

Ejendomsmæglerkæden Home forudser, at landsbyer uden købmand i dag kan stå med et lille guldæg i hånden, hvis det lykkedes dem at få liv i en dagligvare-butik i byen.

Kan skabe positiv spiral

– Der er ingen tvivl om, at indkøbsmuligheder har kæmpe betydning for en landsby. Købmanden er selvfølgelig et indkøbssted for en by, men det er også et mødested og arbejdsplads. Et omdrejningspunkt. Det betyder mere, end vi måske aner, siger Michael Dalsager, der er talsperson i Home og boligmarkedsanalytiker.

At det har stor betydning, om der er lokalt indkøb i nærheden, viser også en måling, som Home har gennemført sammen med analysevirksomheden YouGov blandt godt 2000 danskere over 18 år.

Her blev folk bedt om at udpege, hvilke tre parametre for boligens beliggenhed, der betyder mest for deres boligvalg.

45 % vil bo tæt på indkøb

Her kommer ”tæt på indkøbsmuligheder” ind, som det flest danskere har i toppen af prioriteterne. Hele 45 % har det på deres top 3 i flyttebarometret.

– Dagligvarebutikken er sammen med skolen, daginstitutionen, bussen og toget livsnerven i en by. Hvis noget falder fra, er der risiko for, at andet lider samme skæbne. Så flere butikker kan give nogle positive spiraler. Det er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, siger Michael Dalsager og peger på, at det er godt for boligsalget og -priserne i et område.

  • Den ældre befolkning – over 60 år – vægter indkøbsmuligheder tæt på højest. 57 % peger på det som blandt det vigtigste, mens andelen er mindst blandt 30-39-årige, 37 %.
  • Der er ligeledes en tendens til, at kvinder vægter det en smule højere end mænd, 48 % kontra 42 %.

Forslaget: Borgerdrevne dagligvarebutikker

  • 18 millioner kroner til at skabe bedre muligheder for at åbne såkaldte borgerdrevne dagligvarebutikker i de danske landdistrikter.
  • Det fremgår af et nyt udspil fra regeringen.
  • En borgerdreven dagligvarebutik betyder, at byens borgere selv poster penge i projektet. Det kan for eksempel i form af et anpartsselskab.
  • I udspillet er der lagt op til, at staten vil matche det beløb, borgerne selv har indsamlet. Har et lokalsamfund samlet 125.000 kroner ind, kan det ansøge om yderligere 125.000 kroner, dog med et loft på 400.000 kroner.
    Kilde: DR.dk

FAKTA: Så mange ønsker at bo tæt på indkøbsmuligheder

Ønsker at bo… Alle Kvinde Mand 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
Base 2034 1029 1005 405 298 334 349 647
A B C D E F G
Tæt på indkøbsmuligheder 45% 48% 42% 40% 37% 39% 40% 57%
B ▲ C.D.E.F

Kilde: YouGov for Home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2034 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 1. – 7. februar 2021

Faarup skovhus
Minitel
Kaffebaren
Aabybro pizza og steakhouse