Staudemarken
Hop og rul

I juli måned oplevede vi for første gang i 2020 et månedligt personbilsalg, der var højere end i samme måned af 2019. Samtidig gjorde de grønne alternativer sig særligt bemærket, hvor plug-in hybriderne endnu en gang satte ny salgsrekord, mens elbilsalget steg med 84,9 pct. ift. samme måned sidste år.

I den forgangene måned kom der 18.952 nye personbiler ud på de danske veje, hvilket er 13,4 procent flere end i juli 2019. Det er en markant fremgang, når man sammenligner med salget i juni og maj, der var hhv. 13,4 og 40,1 procent lavere end i de samme måneder af 2019.  En periode med dårligt bilsalg synes dermed at være slut, selvom coronakrisen givetvis stadig vil afspejle sig i ÅTD-regnskabet. Fortsætter samfundet med at åbne op, vurderer vi, at de positive tendenser i bilsalget følger med.
Plug-in hybriderne har endnu engang opnået salgsrekord. 2.539 nye plug-in hybrider fik plader på i den forgangene måned og plug-in’erne stod for hele 13,4 procent af alle indregistreringer. Elbilerne klarede sig ligeledes godt, der blev indregistreret 488 nye elbiler i juli måned. Det er 84,9 procent flere elbiler end i juli 2019.
Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, siger følgende om juli måneds personbilsalg:
  • ”Selvom vi ikke endegyldigt kan lægge coronakrisen bag os endnu, er juli måneds positive bilsalg et klart udtryk for, at bilsalget er tilbage på ret køl. Kunderne er vendt tilbage, hvilket sandsynligvis er blevet hjulpet godt på vej af, at flere danskere end normalt har vekslet den dyre udenlandsrejse med en bilferie i det danske sommerland, som muligvis har betydet flere ture til bilforhandleren.”
  • “År-til-dato-salget udgør dog stadig kun tre fjerdedele af sidste års salg på samme tidspunkt, og vi håber derfor, at juli måneds stigende bilsalg fortsætter, når danskerne får mulighed for at få udbetalt deres indefrosne feriepenge efter sommerferien. Det kunne vores branche godt trænge til, selvom vi så småt er vendt tilbage til hverdagen.”

  • ”Efter to sløje måneder, er tendensen for elbilsalget igen opadgående med hele 84,9 pct. flere solgte elbiler end juli 2019. Men det må ikke blive en sovepude, og udviklingen skal hurtigt op igen på det niveau, som vi oplevede i første kvartal – og selvfølgelig gerne højere. Vi mener, at flere grønne biler på de danske veje kræver, at politikerne snarest muligt får afklaret næste års afgiftsniveau for elbiler, så mulige elbilkøbere og bilimportører ved, hvad de kan regne med. Vi foreslår, at Folketinget fastfryser det nuværende afgiftsniveau ind i 2021, så politikerne får tid og ro til at analysere og diskutere Bilkommissionens anbefalinger, inden et nyt afgiftssystem ser dagens lys.”

Yderligere detaljer

Ballast – KFUM 3
Hop og rul